Bal der verstrooiing 02/2020 (week 4)

Het weer zit niet echt mee, de dagen zijn grauw en grijs, grote rechtzaken over akelige dingen vullen het nieuws. Maar in het Bal der verstrooiing geen grauw en grijs of akelige dingen, nee wij houden het op mooie muziek…

ARTIST: Aes Dana
TITLE: Inks
LABEL: Ultimea
CATALOGUE NO: inre097

Aes Dana oftewel Vincent Villius is een Franse producer, dj en sound designer, en hij is ook mede oprichter van het Ultimea label. Inks is inmiddels zijn 8ste plaat als Aes Dana, en naar eigen zeggen is deze plaat de optel som van alle andere platen tot nu toe, op Inks komen ze samen.

Ik hoor inderdaad wel aspecten terug komen, vooral van zijn samenwerking met Miktek (niet toevallig het werk dat ik het best ken) terug komen in de sound. Ik vind de overall sound van het album heel vol en wollig, zonder dat het hermetisch dicht geslipt is (iets wat ik vaak jammer vind bij een vollere sound), er is nog voldoende ruimte voor stilte en soms is de sound zelfs minimaal te noemen zonder dat wollige warme te verliezen.

Opener en titel track “Inks” is een stemmige down tempo track met een fijne spanning en subtiele maar effectieve percussieve elementen. “Unfold” geeft mij bij de opening een soort Pink Floyd gevoel (Shine On You Crazy Diamond) een gevoel wat ik wel vaker heb met Ultimea acts zoals bijv. Carbon based Lifeforms. Ook in deze track zit weer die afwachtende spanning die je echt bij de muziek betrekt. De beats zijn in deze track wat scherper aangezet en hebben wat meer power, hierdoor wordt het een meer Idm-achtige track. Het dubby gevoel dat in de voorgaande tracks al aanwezig was wordt in “Nuphar Log” onder meer door de minimal “four to the floor” beat meer op de voorgrond geplaatst. Als de beat dan nog even feller wordt en een subtiele Acid lijn om de hoek komt kijken dan is het helemaal af. De opbouw tot aan de vierkwarts maat in “Peace Corrosion” geeft een heerlijk gevoel als ie dan echt los gaat. Dit komt toch al aardig in de buurt van minimal techno, iets dat ik nog niet eerder gehoord heb op Ultimea. En deze trend wordt per direct door gezet in het volgende nummer op de plaat “Otherness” opnieuw een minimale techno track om u tegen te zeggen. Op de volgende track “Transparency Syndrome”een meer idm-like geluid, zonder die all over sfeer van het album los te laten, diepe sounds knisperende percussie en een uptempo breakbeat, het neigt zelfs een beetje richting de drum&bass. Ook “Akacie” opent met een diepe dubby soundscape de vette baslijn en lome beat doen de rest. De diepe string in het intro van drum&bass track “Ashen” steekt de intro van “Unfold” naar de kroon, verder een zeer verdienstelijke uitstap naar de liquid- drum&bass. “The Gradual District” is de eerste beatloze ambient track op dit album, een heerlijk diepe warme track die perfect in de sfeer van het album past. Na deze beatloze uitstap een meer ritmische track, waar in ik vind dat de drum&bass vibe ook zeker aanwezig is maar dan veel meer met een Aes Dana gevoel, als de track nog iets beat georiënteerd zou zijn misstaat hij niet op een Samourai Music release. Als afsluiter van deze voor Ultimea begrippen vrij hevige plaat een mooie Ambient uitsmijter “Juniper” zalige strings en heel fijn ritmisch filterwerk op het einde. Ik snap wel wat ze bedoelen dat alle andere muziek van Villius op dit album samen komt. Echt een aanrader van jewelste, en de eerste jaar-lijst kandidaat voor 2020 staat genoteert.

 

ARTIST: Various
TITLE: DE 10.10
LABEL: De:tuned
CATALOGUE NO: ASGDE028

De:10.10 is het laatste deel uit de onvolprezen De:10 serie ter ere van het 10 jarig bestaan van het vlaamse De:tuned label. Voor deze serie hebben de mannen van de:tuned techno veteranen uit de jaren 90 gezocht en gevonden om de sound van de jaren 90 te laten herleven. En dat is niet een beetje gelukt, de vorige 9 editites stonden al vol met lekkere nostalgische en tijdloze tracks, met dit laatste en 10e deel is de cirkel rond, 10 ep’s voor 10 jaar de:tuned.

Ook voor dit 10e deel tekenen weer een aantal klinkende namen. Plaid opent de ep met een remix van een nummer dat we op De:10.8 vinden “sT8818r” van Humaniod (of te wel Future Sound of London). Plaid pakt de remix van het weinig subtiel origineel een stukje subtieler aan, en toch blijft het een nummer dat bijhoorlijk stevig is. Plaid zou plaid niet zijn als er niks koddig in het nummer zit, en dat doen ze dit keer met een koddige maar o zo vette electro baslijn. De Tweede track is er een van Erik van den Broek, hij levert voor deze ep een onuitgebrachte mix van zijn track “Primerose” die je terug kunt vinden op de box set die de:tuned in 2014 ter ere van hun 5 jarig bestaan. Een subtiele acid techno track, lekkere bliepjes goeie beat en gaan. Steven Rutter, één helft van B12 levert de derde track: pure britse Detroit-techno. Mat Cutler a.k.a. Lone mag de laatste track van de serie leveren.”Dream Ache” is een track die eerder te horen was op de BBC One Essential mix in 2012. Ook deze track ademt een Detroit sfeertje met mooie warme strings en een lome breakbeat. De:tuned sluit de serie ter ere van hun 10 jarig bestaan in stijl af…

 

 

ARTIST: Various

TITLE: COD3 QR 007
LABEL: COD3 QR
CATALOGUE NO: COD3QR007

Opnieuw een release vol mysterie, waarin de namen van de artiesten vervangen zijn door artiesten codes. Hierdoor komt de nadruk te liggen op de muziek en minder op de artiest er achter. Een leuk idee om hier mee als label op te vallen in de grote hoop van releases. Wat ook gezegd moet worden is dat de ep’s op dit label tot nu toe al wel heel wat leuke muziek heeft uitgebracht, en daar gaat het uit eindelijk om, ja toch, niet dan !?

Deze 7e ep op het label brengt weer een zestal tracks die buiten dat ze allemaal min of meer up tempo zijn zeer uiteenlopend zijn kwa sound. Opener “Wake Up” van “Artist Code 4D414E ft Dmitri for slope 114” (huh ? geen namen… toch !?) Een kale acid-house knaller, die het volgens mij heel goed zou doen op een zweterige dansvloer met een rookmachine en stroboscoop. De tweede track is “The Mightiest Galaxy” van “Artist Code 4D4114” is een meer electro-like track met sfeervolle strings en een opzwepende vibe. “Love songs” van “Artist Code 46554E” is een funky tech house track met een positieve feel. Track 5 van de 6 “Ël” van “Artist Code 564947” heeft opnieuw een positieve feel en een house/disco vibe waar de vonken van af vliegen. En de laatste van dit zes tal “Artist Code 4A4142” met “Monkey Go Banana” levert een track af die helemaal bananas gaat in een zee van Distortion en Sirenes. Niet de beste release op het label, maar toch weer een paar leuke tracks waarvan we pas over 3 maanden zullen weten wie ze gemaakt heeft.

 

Comments

comments

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.