NNM: Remy van Kesteren – Shadows

NNM is een serie waarin we nieuwe muziek van Nederlandse artiesten bespreken.

Remy van Kesteren – Shadows (cd, Deutsche Grammophon)
Componist/harpist Remy van Kesteren heeft het beeld dat ik bij harpmuziek heb, drastisch veranderd; in positieve zin hoor. Al heb ik er ook nooit een negatief beeld bij gehad. Ik zie hem in 2016 live op een bijzonder idyllische tuinlocatie (Levenstuinen van het Groot Hontschoten te Teuge), waar hij een akoestische set brengt. Dat even los van zijn tournee met band, die daar parallel aan loopt. Hier legt hij van alles uit over dit fraaie instrument, van de zeven pedalen tot het complexe stemwerk. Hij is feitelijk een soort ambassadeur van het instrument en toont aan dat het ontzettend veelzijdig en voor meer dan alleen klassiek of jazz in te zetten is. Wat dat betreft is zijn derde album Tomorrow Eyes (2016) daar al een meer dan overtuigend en buitengewoon mooi bewijs van. Zijn twee eerdere albums mogen er trouwens ook meer dan wezen.

Het heeft maar liefst drie jaar geduurd eer zijn nieuwe cd Shadows een feit is, maar dat blijkt het wachten meer dan waard. Nog meer dan ooit brengt hij een bandgeluid naar buiten, waar de harp fraai geïncorporeerd wordt. De muziek wordt naast de harp opgebouwd met hoorn, modulaire synthesizers, gitaar, bas, cello, cornet, drums, keyboards, saxofoon, vibrafoon, piano en zang. Hij mag daarvoor rekenen op steun van onder andere Morris Kliphuis (Knalland, The Kyteman Orchestra), Maarten Vos, Ties Mellema, Martin Fondse, Nicky Hustinx (Woost) en zanger/gitarist en hier tevens producer Fin Greenall alias Fink. Bovenop dit alles hanteert van Kesteren ook de piano, bassynthesizer en keyboards en zingt hij voor het eerst (in de openingstrack). In ruim drie kwartier levert hij 10 bijzondere, intrigerende tracks af, die boven genregrenzen uitstijgen of er de schaduw van de albumtitel over werpen waardoor ze in elk geval vervagen. De muziek is in feite een caleidoscopische hybride van ambient, folk, jazz, neoklassiek, minimal music, wereldmuziek, pop, rock en zelfs elektronische muziek geworden. Alleen de harp en de weemoedige sfeer lopen er als een rode draad doorheen. Dat levert een uiterst intrigerend geheel op, dat zowel vernieuwend als wonderschoon is. En veelzijdig als de harp zelf. Het is muziek die je meesleept, tot de verbeelding spreekt, je laat wegdromen en bepaald niet onberoerd laat. Zeker als de muziek wat luider wordt grijpt het je bij de strot. Maar ook in de zachtere stukken, zoals de Erik Satie herbewerking “This Reminds You”, weet hij diepe snaren te raken. Remy van Kesteren is een toonaangevend artiest, die zo in de prestigieuze “Made To Measure”-serie van het Crammed label zou passen, al is Deutsche Grammophon ook geen gekke stek. Hij levert hier in elk geval een onnavolgbaar tijdloos meesterwerk af.

Comments

comments

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.