Marcel Worms – Blues Beyond Borders

Cover_bbb [cd, Zefir Records/Bertus]

Pianist Marcel Worms (1951) heeft aan het Sweelinck Conservatorium te Amsterdam gestudeerd bij Hans Dercksen (die zelf in Amsterdam zijn opleiding met Prix d'Excellence heeft voltooid). Worms heeft zich na zijn eindexamen in 1987 gespecialiseerd in kamermuziek bij Hans Broekman en in 20ste-eeuwse pianomuziek bij Alexandre Hrisanide. Daarnaast heeft hij lessen gevolgd bij Yuri Egorov. Worms laat de toetsen zowel solo als in kamerensembles spreken. Hij voert daarbij werken uit van uiteenlopende klassieke artiesten als Schönberg en Janacek, maar richt zich ook op andere genres. Eén daarvan is de blues of bluesachtig klassiek, waarvan onder meer al de cd’s More New Blues For Piano, Blues For Piano, A Can Of Blues en Red White & Blues zijn verschenen. De zesde in die “serie” is Blues Beyond Borders, waarbij de titel dubbelzinnig is en de invulling bijzonder. Aan de ene kant is het namelijk blues voor piano, maar gaat Worms dikwijls ver over de grenzen van het genre heen. Daarnaast zijn de stukken allemaal geschreven speciaal voor hem door componisten vanuit de hele wereld. Dat laatste heeft waarschijnlijk niet al teveel moeite gekost om voor elkaar te krijgen aangezien hij sinds 1994 de hele wereld over is gereisd met zijn programma “Jazzinvloeden in de 20ste-eeuwse pianomuziek” waarmee hij een goede naam heeft opgebouwd. Bluescomponisten uit de VS, Libanon, Nieuw Zeeland, Tsjechië, Tunesië, Macedonië, Kosovo, Duitsland, Armenië, Egypte, Engeland, Argentinië en ook Nederland leveren werk voor piano aan. In 1999 doen enkel Nederlandse bluescomponisten dit ook al op Blues For Piano. Nu is Worms geen pianist zoals de hier vaker besproken Nils Frahm, Peter Broderick of Dustin O’Halloran, die meer sfeermakers zijn. Wat ze wel delen is dat ze oversteken van genre, zij het dat de 3 genoemden uit de pophoek komen en Worms juist van de klassieke muziek naar jazz en blues grijpt. Blues staat al bijna gelijk aan sfeer en emotie, maar Worms zet meer neer dan alleen dat. Het zijn ook echt uitgewerkte, gearrangeerde stukken die ook de virtuositeit van Worms goed belichten. Sfeervolle, haast filmische bluesachtig klassiek wordt hier afgewisseld met meer uptempo en complexe pianostukken die haast naar improvisaties neigen. Sommige Oosterse composities bevatten dan ook dikwijls ingewikkelde ritmepatronen en melodieën. Maar het is al met al een levendig en uiterst intrigerend hoorspel geworden om grenzeloos van te genieten.

Luister Online:
Soundclips

door Jan Willem Broek

Comments

comments

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.