Gavin Friday – catholic

Catholic-cover [cd, Rubyworks/Konkurrent]

Fionan Hanvey wordt op 8 oktober 1959 geboren in Dublin. Hij groeit uit tot een enigmatische zanger, die waarschijnlijk beter bekend is als Gavin Friday. In 1977 start hij met de toonaangevende avant-garde groep Virgin Prunes. Overigens speelt hij daarvoor in een band met Bono en The Edge, die een ietwat ander carrièreverloop kennen; met Bono zingt hij later nog wel eens een duet. In 1986 is het maagdelijke avontuur alweer voorbij en begint hij zijn solocarrière die gehinderd zal worden door labelperikelen. Zijn debuut Each Man Kills The Things He Loves uit 1989 is een regelrechte klassieker. Zijn stijl is gewijzigd naar een duistere vorm van cabaret gemengd met prachtige songwritermuziek. Het tweede album Adam ‘N’ Eve uit 1992 mag er ook wezen, maar het debuut krijgt pas een echt sterke opvolger met zijn derde cd Shag Tobacco uit 1995. Daarna volgt er nog de soundtrack The Boxer en andere bijdragen voor films maar een echt nieuw studioalbum blijft uit. Die is er na 16 jaar nu dan eindelijk wel en is getiteld catholic, inderdaad met kleine letters geschreven uit disrespect voor de Katholieke kerk. Geen Man Seezer dit keer in de gelederen maar multi-instrumentalist en muzikaal partner Herbie Macken, cellist Kate Ellis, gitarist Jolyon Vaughan Thomas, bassist Gareth Hughes, gitarist Anto Drennan, drummer André Antunes, John Kelly (harmonica) en zangeres Moya Brennan (Clannad). Eén ding springt meteen in het gehoor en dat is dat de liedjes meer elektronisch zijn en neigen naar popmuziek. Dat laatste hoeft voor de fans helemaal geen bezwaar te zijn, want hij blijft aan de duistere zijde van het genre en mixt het ook dikwijls met moderne wave. Ook opvallend is dat hij regelmatig met hoge stem zingt, hetgeen vooral de laatste paar jaren in zwang is geraakt bij diverse bands. Dat alles doet helemaal niets af van het feit dat Gavin Friday als geen ander prachtige muziek met een ziel kan schrijven en maken die je tot in de diepste vezel voelt. De muziek gaat dan ook over verlies, de dood en een beetje over hoop op betere tijden, al doet de slottrack “Lord I’m Coming” iets anders vermoeden; alleen is Gavin van zijn geloof af, dus dat valt dan wellicht niet helemaal serieus te nemen. Hoe vaker je naar catholic luistert, hoe mooier het allemaal wordt. Een bloedmooi nummer als “A Song That Hurts” alleen al zorgt voor bergen kippenvel, maar ook de rest is van een ongekend niveau. De productie is daarbij in goede handen van Ken Thomas die eerder al Throbbing Gristle, Test Department, Queen, PIL, David Bowie, Cocteau Twins en Sigur Rós onder zijn hoede heeft genomen. De laatste drie genoemde artiesten zijn soms heel evident door deze productie. “The Sun & The Moon & The Stars” doet sterk terug denken aan de Cocteau Twins, een meer episch stuk als “Lord I’m Coming” heeft zeker raakvlakken met Sigur Rós en in “Able” maar ook andere songs hoor je ook onmiskenbaar de associatie met David Bowie. Hoewel in “Able” ook de invloed van Wire terug te horen is. De lichtelijk Duitse elektronica en heel soms ook de zang (in “The Only One”) roepen toch echt associaties op met VNV Nation. Tel daar nog de invloeden als Roxy Music, Scott Walker en U2 bij op en het fraaie plaatje is compleet. Gavin Friday beleeft met dit nieuwe album vol unieke songs een ijzersterke comeback.

Luister Online:
Able

door Jan Willem Broek

Comments

comments

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.