[cd, Little Crackd Rabbit]
Het Britse Little Red Rabbit staat garant voor de betere duistere pop-, folk- en postrockartiesten, waar Last Harbour, Fuzzy Lights, Anna Kashfi en Samson & Delilah overtuigende voorbeelden zijn. Nu zijn ze het sublabel Little Crackd Rabbit gestart, waarop ze meer ruimte willen geven aan dark ambient, experimenten en improvisaties, ofwel muziek van de buitencategorie. Ze trappen af met het eigenzinnige combo BLK w/BEAR uit Washington DC, dat zich vooral toespitst op het mixen of recyclen van de muziek van anderen.
De groep bestaat uit JS Adams (loops, geprepareerd vinyl), Doug Poplin (cello, effecten), PD Sexton (bas, effecten, elektronica) en Renee Shaw (live video mix). Adams is in de jaren 70 en 80 overigens al actief als draaitafelexperimentalist met de groep Stutter. In 2004 brengt de groep samen met Rothko het album Wish For A World Without Hurt uit, waarop ze voor de prettige verstrooiing zorgen. Hierna verschijnen ze in 2008 in de serie Long Division With Remainders van het Front & Follow label, waar ze bronmateriaal van een eigen saus voorzien. Dat doen ze op hetzelfde label als BLK TAG ook in de vervolgserie Collision/Detection. Hier leveren alle deelnemende artiesten materiaal aan, wat door de anderen gebruikt wordt om eigen creaties mee te maken. Tussendoor nemen ze op Sorry About Your Remixes (2011) ook het werk van labelgenoot Yonokeiro onder handen. Met remixen kan je grofweg twee kanten op, de oninteressante met nauwelijks iets toevoegende, andere versies of de interessante waarbij de remixer een geheel eigen visie laat horen en toch het origineel in waarde laat. Remixen is een vak apart kan je gerust stellen en dat verstaat BLK w/BEAR als geen ander. Ze zijn tevens te horen op Escape Was All I Ever Meant, waarop diverse Front & Follow artiesten het laatste album Your Heart, It Carries The Sound van Last Harbour wordt geremixt.
Het zou zo maar kunnen dat dit de aanleiding is geweest voor het nieuwe sublabel of in ieder geval voor de nieuwe cd The Final Mapping Of New Constellations van BLK w/BEAR. De ondertitel luidt namelijk Last Harbour: Remixes & Reconstructions. Last Harbour’s muziek dient als bronmateriaal, waarmee de heren aan de slag gaan. Het lijkt op geen moment op de originelen, maar dat is ook niet de bedoeling. Wel weten ze de duistere, melancholische sfeer vast te houden van de oorspronkelijke muziek, zij het dat ze er een mysterieuzere en meer experimentele draai aan geven. Ze maken er spannende elektro-akoestische werken van vol soundscapes, drones, glitches en wave en avant-gardistische elementen. Het is spookachtig, jagend en bloedstollend wat ze hier neer weten te zetten. De muziek klinkt als een door David Lynch opgenomen kruisbestuiving van Larsen, The Tape-beatles, Deaf Center, The Caretaker, Philip Jeck, Celer, William Basinski, Virgin Prunes en Labradford. Een weergaloos, bevreemdend, meeslepend en bovenal uniek album, waar geen stempel op past. Een droomstart ook van Little Crackd Rabbit!
door Jan Willem Broek