[cd, Sacred Bones/Konkurrent]
Zola Jesus is het alterego van de Amerikaanse Russin Nika Roza Danilova. Ze start haar carrière ooit als operazangeres. In 2009 debuteert ze als Zola Jesus op 20 jarige leeftijd met het album The Spoils. Naar eigen zeggen is ze onder meer beïnvloed door Diamanda Galas, Swans, Throbbing Gristle en Lydia Lunch. Ze brengt dan ook een intrigerende mix van experimentele muziek, klassiek, industrial, gothic, avant-garde, elektronica, wave, glitch en pop. Vooral met haar prachtige stem, die nog het meest verwant is aan die van Susan Ballion (Siouxsie & The Banshees), weet ze je omver te blazen. Ze wentelt zich helemaal in de avant-gardistische scene en levert nog de klasse cd’s Stridulum II (2010) en Connatus (2011) af, waarmee ze zich ergens plaatst tussen haar muziek wisselende associaties op met Fever Ray, Fleetwood Mac, Soap & Skin, Fennesz, Cold Cave, Diamanda Galas en Siouxsie And The Banshees. Naast solo albums en diverse epees levert deze pittige tante ook splitalbums af met Burial Hex en LA Vampires en maakt ze samen met Xiu Xiu frontman Jamie Stewart deel uit van de band Former Ghosts. Haar naam is gevestigd.
Tijdens de tour van haar laatste cd Conatus krijgt Zola Jesus een aanbieding om een optreden te geven in het befaamde New Yorkse Guggenheim museum. Eigenzinnig als ze kiest ze ervoor om haar nummers door een klassiek ensemble te laten herbewerken en niet enkel haar elektronica aan het werk te zetten. Als componist vraagt ze de avant-gardistische componist JG Thirlwell (Foetus, Steroid Maximus, Manorexia, Venture Bros.). Zijn eigenzinnige klassieke composities worden uitgevoerd door het prestigieuze Mivos Quartet (2 violisten, 1 altviolist en 1 celliste) en her en der aangevuld door haar elektronica. Ze had geen betere keuze kunnen maken. Nu is er ook een studioversie van dit geheel verschenen, Versions geheten. Vijf van de 9 tracks zijn afkomstig van Conatus, drie van Stridulum II en één track (“Fall Back”) is volgens mij nieuw. De combinatie pakt bijzonder goed uit. Het Mivos Quartet geeft haar muziek een klassiek sausje en zorgt voor extra melancholische elementen. Het knappe is dat de muziek niets aan kracht en expressiviteit hebben ingeboet en derhalve ook nergens glad wordt gestreken. Toch is het een totaal ander album geworden en een essentiële aanvulling op haar alsmaar indrukwekkender wordende discografie. Haar eerdere referentielijst blijft daarmee overeind en wordt aangevuld door My Brightest Diamond, Foetus, Clint Mansell en Julia Kent. Spannende, overrompelende gevoelsmuziek die eens te meer aantoont wat een toptalent Zola Jesus is. Wonderschoon!
door Jan Willem Broek