Xiu Xiu + Eugene S. Robinson – Sal Mineo


Xiu_xiu_robinson-salmineo[lp/cd, Aagoo/Important Records/Five Roses]


De twee geweldige Amerikaanse labels Aagoo en Important Records, die het experiment hoog in het vaandel hebben staan, komen nu respectievelijk met de lp (gelimiteerd tot 300 exemplaren) en cd uitgave van Sal Mineo. Dit is een joint venture van Xiu Xiu’s Jamie Stewart en Eugene S. Robinson, die beide ook uitblinken in experimenteren en samenwerken.


Met Xiu Xiu is Jamie al bijna 11 jaar actief, waarmee hij de wereld bestookt met zijn eigenzinnige mix van pop, rock, disco, avant-garde en experimentele muziek, afgewisseld met zijn XXL project samen met de mysterieuze band Larsen. Zijn enigszins hoge, soms neigend naar het prettig valse stem speelt daarbij een grote rol. Hij heeft met Xiu Xiu al acht albums afgeleverd. Daarnaast houdt hij er met Zola Jesus het project Former Ghosts op na en heeft hij gewerkt met uiteenlopende artiesten als Grouper, Carla Bozulich, Devendra Banhart, John Dieterich (Deerhoof), Ches Smith (Mr. Bungle, John Zorn, 7 Year Rabbit Cycle, Marc Ribot, Terry Riley), My Brightest Diamond en ook Eugene S. Robinson.


Eugene S. Robinson is waarschijnlijk het meest bekend geworden als de enigmatische, donkere voorman van zijn band Oxbow met zijn enigmatische, krachtige en toch hoge stem. Buiten dat is hij ook in de bands Black Face (met ex-Black Flag leden) en Whipping Boy actief geweest en heeft hij met artiesten als Jarboe, Lydia Lunch, Marianne Faithfull, DJ Rupture, Zu, Black Sun, Old Man Gloom, Barry Adamson, Klaus Flouride, Allen Ginsberg, Bevin Kelley van Blectum From Blechtdom, Todd, Capricorns, Philippe Petit en vele andere samengewerkt. Je kunt gerust spreken van een graag geziene gast en een veelzijdig muzikant. Verder schrijft hij ook boeken, waarvan er inmiddels al verscheidene van zijn gepubliceerd.


Nu komen beide heren samen om hun gezamenlijke album Sal Mineo te presenteren. De naam hebben ze ongetwijfeld ontleend aan de acteur Salvatore Mineo (1939-1976), die naast James Dean als John “Plato” Crawford een belangrijke rol vervult in de film Rebel Without A Cause (1955). Hij wordt vermoedelijk om zijn homoseksuele geaardheid op brute wijze met een mes vermoord. Niet toevallig is hetgeen Stewart (muziek en additionele zang) en Robinson (zang) hier laten horen obscuur en behoorlijk filmisch. Ze creëren een unheimische dodenrit met onderwerpen als wapens, drugs, haat en andere dodelijke dan wel aanstootgevende zaken. Het is confronterende muziek, die meer als een hoorspel vol spoken word en een soundtrack voor een niet imaginaire film aandient. De nadruk bij dit alles ligt op het mislukken van andersdenkende en voelende mensen in de maatschappij, hetgeen aansluit bij hun eigen wereld. Onrecht als thema. Dat geeft je als luisteraar een ongemakkelijk gevoel, maar weet je wel tot op de laatste seconde te boeien. Ze serveren maar liefst 23 tracks die bijna 35 minuten duren; de nummers klokken tussen de 30 seconde en 3,5 minuut, waarbij de impact los van de lengte groot is. Eigenlijk hoor je weinig terug van hetgeen ze beide hiervoor gemaakt hebben en weten ze elkaar tot grote hoogtes en verschillende richtingen te drijven door vrijelijk te improviseren. Dat alleen is al een mooi gegeven. Met bellen, waterige orgels, gongs, synthesizers, tamboerijn en blaasinstrumenten schetst Stewart de grote lijnen en brengt Robinson de inhoud met zijn gesproken woord, boze zang en gefluister, Het doet meermaals denken aan een sinistere kruisbestuiving van The Double U, Tom Waits, Philippe Petit en Larsen in een productie van David Lynch. Een aangrijpend album vol ondefinieerbare schoonheid en biologerende ingrediënten.


MP3’s:


The Primary Bell


Sunset 69


Sad Snowy & Slick


A Nice Guy


door Jan Willem Broek

Comments

comments

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.