[usb-stick & zeep/digitaal, Esc.rec.]
Michiel van de Weerthof heeft al enige tijd geleden de rust van de Randstad verruild voor de hectiek van Den Bosch. Daar opereert deze zanger, muziekontwerper, liedjesbouwer, organisator, performer, vormgever, producer, gastmuzikant en concertorganisator onder zijn verkorte naam Weerthof. Mijn eerste kennismaking met hem is met de cd Hoi die vorig jaar is verschenen. Hierop trekt hij er als een ware Don Quichot gewapend met onder meer draailier en Barokke muziek om elektrobeats, IDM, wave, dark cabaret, folk, break beats, avant-garde, minimal techno en klassiek te bestormen. Daarbij brengt deze moderne troubadour zang in het Nederlands, wat zoals hijzelf ook aangeeft een meedogenloze taal is om in te zingen. Toch werkt zijn kruisbestuiving van genres en bijzondere aanpak verslavend en laat daarbij een uniek geluid horen. Een stuk doeltreffender en minder belachelijk dan Don Quichot, maar wel net zo avontuurlijk. Daarna ben ik de geschiedenis van deze ietwat bevreemdende maar unieke artiest ingedoken en daar vind ik werken vanaf 2004 onder zijn eigen naam, maar ook in groepsverband als Vinex, Kakofonia Orchestra, De Vier Harries en Man Met Pijp. De muziek is veelal elektronisch maar met een folkloristisch, jazzy en Barok hart gemaakt, al dan niet met zang. Hierdoor komt de muziek ergens uit tussen Autechre, L. Pierre, Prokovjev, Dvořák, Miles Davis en Igorrr, zonder dat dit helemaal sluitend is. Ik kan eenieder dan ook van harte aanbevelen hier eens te gaan rondneuzen, want daar is meer te beleven dan in het drukste pretpark. Voor mij is Hoi een zeer aangename kennismaking naar meer geworden; oud en nieuw en totaal anders vanuit een parallelle, caleidoscopische realiteit.
Zijn nieuwste werk Out Of Control komt uit op het avontuurlijke, innovatieve Esc.rec. label uit Deventer. Weerthof zou Weerthof niet zijn als daar niet iets bijzonders van gemaakt zou worden. Je kunt deze nieuwe mini release tegen een vrijwillige bijdrage downloaden, al hoop ik van harte dat men deze kunst wil ondersteunen met een gift. Voor de echte liefhebber is er echter een heel bijzondere, gelimiteerde uitgave: een houten usb-stick verpakt in een door Weerthof vervaardigde zeep. Vroeger heb ik nog met enige regelmaat cd’s teruggebracht naar de winkel omdat ze stonken, maar met deze eerste luistersoap is dat echt verleden tijd. Hoewel, mijn zeep ruikt naar de leuning van een treinstoel met een likje graffiti. Zeep heeft als doel dat je er schoon van wordt. Deze zeep brengt dan ook schone muziek. Weerthof brengt hier een elektro-akoestische mix van accordeon, autoharp, beats, harmonica, piano, klavecimbel, kazoo, xylofoon, vibrafoon, viool, vuvuzela, computer, sax, daxofoon en carillon aangevuld met geluiden van tandenborstels, water, haan, klok, digitale wekker, vogels, naaimachine, ballonnen, cellofaan, pvc buizen en omroepsignalen van een treinstation en ga zo maar door. Geen gezongen liedjes dit keer, maar veelzeggende mixen van instrumenten en alledaagse geluiden. Hiermee smeedt hij uiterst originele speelse composities, die zowel verwant zijn aan de muziek van Pierre Bastien, Pascal Comelade en Yann Tiersen als aan Loren Nerell, Igorrr, Fred Frith, Stavros Gasparatos en Francisco Lopez. Toch past er geen enkele vergelijking helemaal, omdat de combinatie van elementen volslagen uniek is en de combinatie van de elementen ook een eigen leven gaat leiden (out of control). Ergens tussen glitch, neoklassiek, IDM, toytronica, folk, Barok en musique concrète vind je de eigengereide speelruimte van Weerthof. En daar is het simpelweg genieten. Alleen oppassen dat je niet over het zeepje uitglijdt! Misschien zijn deze ruim 17 minuten dan wat kort, maar er gebeurt op deze ze-ep meer dan op de gemiddelde langspeler. Laat je oren dus vooral eens lekker wassen door de unieke pracht en kracht van Weerthof, waarbij ik enkel garanties durf af te geven op het luistergenot en niet op de geur.
door Jan Willem Broek