[cd, Ant-Zen/ Jarring Effects]
Von Magnet uit Frankrijk draagt al sinds 1985 zorg voor unieke muziek. In het begin veroveren ze de alternatieve dansvloeren met een pakkende mix van flamenco, elektro, avant-garde en gothic. Nadien komen ook zigeunerinvloeden en worden ze steeds meer een eclectisch dansgezelschap dat qua muziek vaker richting de ambient koerst. Hierin incorporeren ze wereldse muziek en uiteenlopende experimenten. Ze blijven door de jaren heen een unicum in muziekland. Wat ook een bekend feit is, is dat ze nogal wat samples gebruiken en zij ons aanraden hun te samplen aangezien ze ons ook al gesampled hebben. Een project als Spies Under Von Magnet Influence staat zelfs helemaal in teken van de band. De leden Jérome Soudan (Mimetic), Norscq en Phil Von (Sarrazine, The Gnawa Musicians Of Fès, The Atlas Project) houden er vele (solo)projecten op na en vinden elkaar regelmatig ook weer in Von Magnet, vooral om diverse live-projecten uit te voeren. Drie jaar geleden presenteren ze De L’Aimant, waarop de elektro-flamenco weer op de voorgrond treedt, zij het dat ze het dan combineren met moddervette beats en wereldmuziek en dan met name afkomstig uit het Arabische deel van deze planeet. Leider Phil Von dendert hier met zijn bombastische stemgeluid weer ouderwets doorheen en krijgt zoals vaker ruggensteun van de indringend en zwoel zingende Flore Magnet. Drie jaar later zijn ze eindelijk terug met hun werk Ni Prédateur Ni Proie / Neither Predator Nor Prey. “It’s growing on you… like David Sylvian’s blues”, dat is het poëtische begin van de cd, bezongen en gesproken door Flore en Phil. Dit wordt ondersteund door prachtige strijkers, fijne industriële beats en Oosterse klanken. Hierna wordt het grimmiger en gaan ze ook meer experimenteren en samplen ze veel stemmen (van onder meer Joodse en Palestijnse acteurs) en stukken muziek uit het Midden-Oosten. Deze gaat feilloos hand in hand met de vele soms heftige industriële stukken, adembenemende ambient en strijkpartijen, stevige beats, gesproken en gezongen teksten. De samples komen onder meer van Arvo Pärt, Henryk Górecki, Badawi en Mercan Dede, die schitterend geabsorbeerd worden in de muzikale omlijsting van Von Magnet, maar wel zorgen voor associaties met deze artiesten. Luister naar het lange en imponerende “Light Thread”, waarin op het meest heftige moment de strijkers uit de Symphony No. 3 van Górecki klinken, wat een adembenemend effect heeft. Ook Muslimgauze, Test Department en Eric Aldéa & Ivan Chiossone behoren tot de referenties, hoewel Von Magnet een band met een totaal eigen geluid blijft. Naast Phil en Flore zijn het Def (strijkers, percussie, synthesizer) en Mimetic (elektronica) die hier meedoen, naast gasten als Esra-Bezen Bilgin (zang), Mübin Dunen (ney, percussie), Mario & The Rom Kids From Mostar (zang) en Lisa May (piano, objecten). De cd is een Von Magnet’s reactie op de harde werkelijkheid van in de wereld vandaag de dag. Ook het thema tegenpolen (prooi vs jager, held vs lafaard), iets waar we regelmatig tussen balanceren, komt veelvuldig aan de orde. Vandaar dat ook intrigerende kakofonische afgewisseld worden met bloedmooie verstilde stukken. Maar de rauwe, ongepolijste duistere atmosfeer overheerst. Onheilspellende muziek, die ons de nare, naakte feiten van alledag laten zien. Het is een aangrijpend meesterwerk geworden, dat als een film aan je voorbij trekt. Een film met ook genoeg bloedstollend mooie momenten. Von Magnet bewijst meer dan eens een band met een eigen (buiten)categorie te zijn.
Luister Online bij Myspace:
Growing vs Fading
Luister Online:
Into The Breach / Mostar Angels / Death Is A Gift
door Jan Willem Broek