The Use – What’s The Use?

A0103084442_2[cd, Alrealon]

De zogeheten “PAS Currated Series”, onder auspiciën van Robert L. Pepper van de groep PAS en The Jazzfakers en tevens organisator van het jaarlijkse Experi-MENTAL festival, geven ze op het veelal experimentele label Alrealon ook ruimte aan de meer onbekende artiesten. Alles op Alrealon bestaat gewoon uit de muziek die ze zelf leuk vinden, die wel vaak in de buitencategorie eindigt. Met deze serie zorgen ze ervoor dat er ook een podium ontstaat voor de meer onbekende artiesten. Zo zijn er in deze door Pepper geïnitieerde serie al intrigerende releases verschenen van Blue Sausage, Thorsten Soltau, Jurica Jelic, Kine en het aan PAS gelieerde The Jazzfakers. Nu valt de beurt aan The Use. Dit is het project van Michael Durek, die van huis uit een klassiek getrainde pianist is, maar altijd al een voorliefde heeft voor hip hop en experimentele muziek. Hij heeft onder meer gespeeld met PAS, zangeres Rachel Mason, Philippe Petit, The Rutgers Symphony Orchestra en anderen, meestal op de theremin trouwens. Hij is op verschillende wijze met de elektronica gaan experimenteren, met als basis IDM.
Het resultaat is nu te horen op zijn debuut What’s The Use?. Net als op de voorkant lopen de diverse elektronische genres hier door elkaar heen, soms verweven en dikwijls ook als parallelle of elkaar kruisende genres. Opvallend is de enorme souplesse en speelsheid waarmee hij alles brengt. De geluiden dartelen werkelijk om de ambient- en IDM-achtige basis heen, maar zorgen nergens voor een druk geheel. Het is als bijen die harmonieus dansen om een korf, muggen die op wolkachtige wijze een geheel vormen en vogels die in en uit dezelfde boom vliegen. Daarmee laveert hij van IDM en ambient naar musique concrète, dance, minimal techno, toytronica, psychedelische pop en progressieve elektronica. Het is wellicht onbedoeld eveneens een reis door de tijd, want je krijgt elementen van de laatste 20 jaar voorgeschoteld op een bord dat nog niet bestaat. Denk daarbij, om enigszins een beeld te krijgen, aan een gedroomde steeds wisselende combinatie van Beaumont Hannant, Global Communication, Autechre, Disjecta, Flying Lotus, Nosaj Thing en Nine Inch Nails. De instrumentale tracks worden enkele keren afgewisseld met de zang van onder meer de hemelse nachtegaal Rachel Mason. Het is een avontuurlijk en overrompelend geheel geworden, dat de meerwaarde van deze serie eens te meer aantoont.

door Jan Willem Broek

Comments

comments

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.