TG Mauss – Dear Stranger,

TG-Mauss_DearStranger_Cover[cd/lp, Karaoke Kalk/Konkurrent]


De uit Düsseldorf afkomstige producer/multi-instrumentalist Torsten Mauss neemt een geheel eigen plek in binnen de abstracte elektronische wereld. Hij debuteert in 2005 onder zijn artiestennaam TG Mauss met de cd Mechanical Eye op het spraakmakende, prestigieuze label Quartermass. Ook zijn tweede worp Gravity Will Keep Us All Together (2006) verschijnt hierop. Dit sublabel van Sub Rosa is inmiddels ter ziele. De muziek van TG Mauss leunt sterk op de krautrock van weleer, maar heeft altijd een filmisch karakter. Hierna verschijnen dan ook diverse soundtracks van zijn hand, veelal digitaal. Voor dit avontuur met TG Mauss is hij ook al actief als Twig, waarmee hij van 2003 tot 2005 drie epees vol techno het licht laat zien. Daarnaast is hij met Volker Bertelmann (Hauschka) van 2002 tot 2010 terug te vinden in het experimentele, downtempo leftfield combo Tonetraeger en laat hij van zich horen in het project Sølyst van Kreidler drummer Thomas Klein. Een man met vele gezichten en veel creativiteit en talent kan je gerust stellen.


Dear Stranger, is zijn derde studioalbum als TG Mauss, ditmaal verschenen op het sympathieke experimentele label Karaoke Kalk. TG Mauss laat zich hier van zijn meest gevoelige kant horen. De komma achter de titel lijkt ook op een aanhef aan een vreemde, de luisteraar wellicht, aan wie hij zijn zielenroerselen wil blootgeven. Hij brengt een hybride van singer-songwritermuziek, postrock, synthpop en subtiele elektronica. Hierover giet hij een subtiel krautrock-sausje, waardoor ook de meer psychedelische luisteraar aan zijn/haar trekken komt. De ene keer plukt hij aan zijn akoestische gitaar waarbij hij op stemmige wijze zingt, terwijl hij op andere momenten de elektronica aan het woord laat. Het is misschien wel zijn meest toegankelijke werk tot nu toe, maar door de confronterende, melancholische muziek zeker niet zijn lichtste. De rustieke atmosfeer die zijn nummers hier kenmerkt is slechts misleidend, want er gaat een enorm verontrustend gevoel vanuit. Datzelfde geldt voor de overrompelende schoonheid, want ook deze gaat gepaard met diepgravende gedachten en droefgeestigheid. Hij houdt het midden tussen Tarwater, Neu!, Kreidler, Day One, Boduf Songs, Ultravox en Static. Verbluffende mooie bevreemdendheid!





door Jan Willem Broek

Comments

comments

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.