[cd, Cote Labo/Five Roses]
Het spiksplinternieuwe Japanse label Cote Labo maakt een droomstart met de split-cd Glimmer van de Japanse artiest Takumi Uesaka en duizendpoot en alleskunner Peter Broderick. Er gaat haast geen maand voorbij of er is wel iets nieuws van de hand van Broderick. Maar zo lang het van hoog niveau blijft en zo gevarieerd, dan zul je mij niet horen klagen. Op deze nieuwe cd werken ze het thema “een rustige nacht” uit.
Glimmer opent de eerste 12 minuten met 3 nummers van de hand van Takumi Uesaka. De muziek van hem is uiterst sober, maar elke seconde is een schot in de roos. Met voornamelijk akoestische gitaar, elektronische effecten en hoge, ijle zang brengt Takumi op fragiele wijze stemmige, melancholische songs ten gehore met een licht mysterieus karakter. Hij klinkt als een akoestische eenmans-Sigur Rós, waarbij de mysterieuze zang dan in het Japans is. Daarnaast heeft de muziek ook wel raakvlakken met die van Ben Christophers en Owen. Fraaie, breekbare juweeltjes.
Peter Broderick, die inmiddels zijn naam verbonden heeft aan Efterklang, Horse Feathers, Norfolk & Western, Loch Lomond, Machinefabriek, Nils Frahm, Rauelsson, Laura Gibson en ga zo maar door, vult de laatste twintig minuten met 4 indringende pastorale pianosongs. Van Broderick kan je werkelijk van alles verwachten binnen melancholische kaders, van folk en singer-songwritermuziek tot neoklassiek en zoals hier dus pianowerk. Ze zijn opgenomen in de Grunewald kerk in Duitsland door niemand minder dan zielsverwant Nils Frahm. De pianostukken zijn uiterst droefgeestig en van een nachtelijke schoonheid. Heel af en toe laat hij hierbij wat woordloze zang horen. Misschien duurt het allemaal niet ontzettend lang, maar het onderstreept eens te meer de grote klasse van Peter Borderick.
Glimmer staat vol met prachtig muziek van twee klasse artiesten om keer op keer heerlijk bij weg te dromen. Een warm aanbevolen koesterplaat!
Luister Online bij Myspace:
Cosmonaut (Takumi Uesaka) / Goodnight (Peter Broderick)
door Jan Willem Broek