[cd, Music For Speakers/Big Blue/Coast To Coast]
In het Zuiden des lands, daar waar het leven goed is, ontstaan toch met enige regelmaat projecten en initiatieven die er niet om liegen. Nu is er ook weer zo’n supergroep ontstaan, waarbij de leden bestaan uit Marzj (Maartje Simons) op drums, Eric van der Westen op (contra)bas, Richard van Kruysdijk op drums, keyboards en elektronica en Niels van Hoorn op sax, basklarinet en (blaas)synthesizers.
Een korte introductie: Om te beginnen met Marzj. Dames eerst. Zij komt in 2003 van de Tilburgse Rock Academie en geeft nu zelfs drumles aan de Herman Brood Academie. Ze heeft gespeeld in/met de groepen League Of XO Gentlemen, K’s Choice, The May Bees en speelt momenteel in E-Quad. Van hiphop tot pop en rock. Voor het betere percussiewerk moet je bij Marzj aankloppen. Eric van der Westen heeft eveneens uiteenlopende muziek gemaakt van hard rock en new wave tot jazz en improvisatorische muziek. Hij heeft de fijne kneepjes van de contrabas geleerd op het Sweelinck Conservatorium in Amsterdam. Door de jaren heen heeft hij etnische/wereld-, computer- en experimentele popmuziek geïncorporeerd en is “cross-over” zijn middle name. Zijn oeuvre is indrukwekkend te noemen. Hij leidt diverse groepen, heeft onder meer met Habib Koité gespeeld en is ook terug te vinden in E-Quad. Richard van Kruyswijk is medeoprichter van het prestigieuze Music For Speakers label en speelt in groepen als Sonar Lodge, Phallus Dei, Phd² en recente internationaal hoge ogen gooiende Strange Attractor. Live tref je hem, meestal drummend, nog wel vaker aan in andere groepen. Last but not least is er nog Niels van Hoorn, die al blazend wellicht het meest bekend is geworden van The Legendary Pink Dots. Hij deelt Strange Attractor met Richard en heeft naast vele gastrollen en soloprojecten gespeeld in/met Voltage, Dead Voices On Air, Mark Spybey, The Tear Garden, Lydia Lunch, Anubian Lights en ga zo maar door.
Het moge duidelijk zijn waarom ik het over een supergroep heb, hoewel de muziek er dan ook nog naar moet wezen. Maar dat zit wel goed kan ik je verzekeren. Ze slaan de handen, vingers en lippen ineen als Szense, overigens eerst “Andere Koek” geheten, dat in 2005 al door Marzj is opgericht als uitlaatklep voor improvisaties. Maar ook improviseren doe je niet zo maar. Virtuoos zijn, gevoel voor timing en het moment, het groepsgevoel ervaren, elkaar prikkelen en weten hoe alles werkt en samenwerkt. Op het gelijknamige debuut van de groep, dat gesubsidieerd is door het Muzieklab Brabant, genieten alle spelers de absolute vrijheid. Dat blijkt zonder overdrijven geweldig uit te pakken. Ze weten elkaar moeiteloos te volgen of mee te sleuren van ambient, complexe experimenten, filmmuziek en hedendaagse jazz tot krautrock, psychedelica, post-rock en avant-garde al dan niet gelardeerd met fijne elektronica en etnische samples. Denk daarbij niet aan oeverloos gepiel of muzikanten die wel even laten horen hoe goed ze met hun instrument kunnen omgaan, maar denk aan uiterst intrigerende, biologerende muziek. Muziek die continu in beweging is en je weet uit te dagen en te prikkelen; net zoals ze dat vermoedelijk bij elkaar doen. Ook de vele genres die ontstaan of langskomen vormen geen overdaad omdat ze haast met een natuurlijke flow in elkaar overgaan. Hierdoor nemen, nee sleuren ze je op adembenemende wijze mee op een ruim 45 minuten durende trip. Denk aan een collage waarbij het beeld bestaat uit een steeds wisselende samenstelling van Supersilent, Tortoise, William Hooker, John Zorn, Pink Floyd, Miles Davis, Banabila & Eric Vloeimans en Brian Eno & David Byrne. Wat er dan de revue passeert is fenomenaal, improviseren als kunst met hoofdletter K. Monumentaal werk!
Luister Online bij Myspace:
Untitled 01 / Untitled 05 / Untitled 11
door Jan Willem Broek