[cd, Type/Konkurrent/Boomkat]
In 2008 komt Richard Skelton met zijn spraakmakende cd Marking Time op het kwaliteitslabel Preservation. Een zeer toepasselijke titel, want het is het markeerpunt van een nieuw soort muziek, die al snel volgelingen kent. Het typeert zich als emotionele, rauw organische ambient met metalige klanken en cellogeluiden die op architectonische wijze vormgegeven wordt. Hij is overigens daarvoor al een hele tijd bezig met muziek en wijdt zich sinds de dood van zijn vrouw in 2004 aan zijn label Sustain Release, als eerbetoon aan haar. Hier verschijnen onder de pseudoniemen A Broken Consort, Riftmusic, Carousell, Clouwbeck, Heidika en Harlassen al diverse releases van zijn hand. Mocht je ze in handen hebben gekregen, dan weet je dat Richard ervoor zorg heeft gedragen dat het zeer persoonlijke releases worden met je naam erop en in speciale verpakkingen. Kunst tot in de details. En in de details, de nuances zit ook steeds het verschil tussen de diverse releases. Tussen de verschillende projecten zelf zitten overigens niet echt grote verschillen, soms de benadering of wellicht een gast. Zijn basale geluid is in en in desolaat, maar meestal ook adembenemend mooi. Dat is op zijn tweede cd Landings (lp heeft een bonus cd met extra, ander materiaal) onder zijn eigen naam niet anders. Hij schept met de boven genoemde ingrediënten surrealistische klanklandschappen die ijzig, snerpend en desolaat overkomen. Toch ervaar je dit alles als pure, oprechte schoonheid omdat het al het mooie van de emotie, het gevoel en de natuur accentueert. Als een pas gevonden bergkristal koester je de subtiele elementen en tegelijk weten de imponerende, glasheldere en vooral breekbare klanken je als een doorgangbare gletsjer te overweldigen. De diepgaande muziek bevindt zich op het snijvlak van modern klassiek, ambient, avant-garde en post-rock, ofwel hetgeen waarmee Skelton zich weet te onderscheiden. Celer, Seasons (pre-din), BJ Nilsen, Hildur Gudnadóttir, Leyland Kirby, Hilmar Örn Hilmarsson en Peter Broderick komen hier samen in een Brian Eno productie. Het is ongrijpbaar, onwerkelijk, aards en tegelijkertijd van een andere dimensie. De langzaam voortkabbelende muziek met celloklanken, akoestische geluiden, elektronische symfonieën en metalige elementen weet je op sluipende wijze genadeloos bij de keel te grijpen. Het is een traag emotionele fragmentatiebom die je graag wilt omarmen. Richard Skelton vaart altijd al een behoorlijk eigenzinnige koers, maar zelden is het zo indrukwekkend als hier. Het eerste meesterwerk van 2010 is geboren!
Luister Online:
Landings
door Jan Willem Broek