NNM is een serie waarin we nieuwe muziek van Nederlandse artiesten bespreken.
Daniël Tomàs – Pintures II (cd, Revanche Records / It’s All Happening)
World Piano Day wordt jaarlijks gevierd op 29 maart, behalve in schrikkeljaren. Dan is het een dag eerder. Het gaat erom dat het op de 88ste dag van het jaar is, omdat dit verwijst naar het aantal toetsen op een standaard piano. De dag is in het leven geroepen door niemand minder dan de Duitse pianist Nils Frahm. En dan krijg je een promo van de Nederlandse Daniël Tomàs, achternaam van der Duim, met de mededeling dat het een pianoheld op sokken is. Dat maakt natuurlijk nieuwsgierig. Hij is van jongs af aan één met de piano, omdat de piano van zijn oma vanaf zijn geboorte in de woonkamer stond. Na zijn studie aan het conservatorium werkte hij vooral als muzikant, componist en producer voor meerdere pop-, jazz- en theaterprojecten. Hieronder zijn jazztrio Doppler Trio en productiewerk voor zanger ELIËN. Door de coronapandemie was hij noodgedwongen te stoppen met optreden en greep hij die tijd aan om een lang gekoesterde droom te verwezenlijken: het opnemen van een succesvolle soloplaat op de piano. Hij nam het album Pintures op in dezelfde kamer waar de piano van zijn oma stond in zijn kinderjaren. En met vilt bedekte hamers, zoals Frahm ook wel eens heeft gedaan. De muziek daarop houdt het midden tussen neoklassiek, minimal music en jazz. Eigenlijk een album dat aantoont dat we het kind in onszelf altijd moeten blijven koesteren en de kracht der verbeelding iets is om dingen te kunnen verwezenlijken.
Van de woonkamer van zijn ouders gaat hij op Pintures II, waarvan ik niet helemaal zeker ben op welk format deze gaat verschijnen, naar zijn eigen woonkamer. Daniël brengt hier 10 nieuwe composities voor piano. Hij mag daarnaast rekenen op het vioolspel van Annelieke Marselje van het Ricciotti Ensemble en die tevens acte de présence heeft gegeven bij Doe Maar, Afrojack, David Garrett en meer. Dus daar past een held op sokken prima bij, hoewel deze inmiddels daarmee stevig in zijn schoenen staat. Zij zorgt in elk geval voor de uiterst fraaie franje op zijn intieme stukken. Natuurlijk zal de muziek associaties oproepen met Nils Frahm, zij het dat ik het minder pathetisch en veel oprechter vind klinken. Dit komt helemaal uit het hart en dat voel je aan alles. Die ongekunsteldheid in combinatie met de doorleefde emoties maakt dat deze muziek diepe snaren weet te raken. Ook mooi is dat je de bijgeluiden van het indrukken van de snaren gewoon hoort, Zo kruip je echt in het instrument, maar ook in de belevingswereld van de kunstenaar. De muziek biedt perspectief, hoop en troost. Daarnaast zet het op tot de verbeelding sprekende wijze aan tot dromen en filosoferen over de toekomst. Daarbij moet je naast Frahm ook Ludovico Einaudi, Zbigniew Preisner en Jan Swerts in ogenschouw nemen ter referentie. Het levert hoe dan ook muziek vol schilderachtige pracht op, met een zekere tijdloosheid. Een cadeau voor de dag waarop deze verschijnt!