NNM: Ard Bit – Field Recordings: 03 Poland

NNM is een serie waarin we nieuwe muziek van Nederlandse artiesten bespreken.

Ard Bit – Field Recordings: 03 Poland (cd, Ard Bit)
Ik leer de Rotterdamse componist, geluidskunstenaar en veldopname muzikant Ard Janssen kennen als Ard Bit middels zijn geweldige album Spanon uit 2009. Voor mij is dat nog altijd één van de betere werken in het IDM genre, zij het dat hij er ook ambient, dubstep en allerhande experimenten doorheen mixt. Maar daarna ben ik hem ook wel weer een beetje uit het oog verloren, totdat vorig jaar het vierde deel in zijn veldopname serie, die hij sinds 2021 naar buiten brengt, Field Recordings: 04 Balkans opduikt. Deze in 2003 aan het Haagse conservatorium afgestudeerde muzikant, met een graad in de elektronische muziekcompositie, vaart daarop net als de drie voorgaande delen in die serie een andere koers. De muziek is gebaseerd op veldopnames en wordt daarbij abstract en minimalistisch ingelijst met eigen sounds. Met terugwerkende kracht wil hij ook de andere delen met veldopnames uit Sri Lanka, Nolay (Frankrijk) en Polen het licht laten zien. En wellicht volgen er ook weer nieuwe edities.

In elk geval is Ard Bit nu terug met de derde in deze serie, te weten Field Recordings: 03 Poland, dat online al in 2022 is verschenen. Hierop serveert hij in een uur zeven stukken, waarbij de laatste track drie kwartier in beslag neemt; of in elk geval dankzij het min of meer verborgen deel ervan. Door titels als “Kolejka Linowa”, “Hotel Katowice”, “St. Barbara’s Church”, “Strumień” en “Mount Tatra” kan je redelijk achterhalen waar Ard de opnames heeft gemaakt, alleen dat zal wellicht niemand direct wat zeggen. Het is als vakantiefoto’s kijken van iemand anders en dan kan je enkel zeggen dat iets er mooi, interessant of goed gemaakt uitziet, maar zonder verhaal erbij komt het nooit tot leven. Juist dat verhaal vertelt Ard door er zijn eigen muziek en geluiden aan toe te voegen. Dit wekt het tot leven, maakt nieuwsgierig en zorgt dat je nieuwe terreinen, zowel qua locatie als geluid, verkent. De composities houden het midden tussen een soundscape en experimentele auditieve excursies, maar weten je allen stevig in de houdgreep te nemen. Alsof je naar een spannende en uiterst intrigerende natuurdocumentaire kijkt of nu ja luistert. Het is hier bovendien heel knap hoe de veldopnames op volslagen natuurlijke wijze in de elektronische omlijsting geïncorporeerd worden. Aan het laatste stuk “Mount Tatra” voegt hij na een korte stilte een bijna 40 minuten durend stuk toe, dat een met veldopnames geïnjecteerd ambientachtig geheel oplevert en ook weer een andere, fraaie kant van Ard Bit belicht. Ik denk dat liefhebbers van onder meer William Basinski, Francisco López, Chihei Hatakeyama, Machinefabriek, Celer en Loscil hier hun hart aan op kunnen halen. Het is wederom een adembenemend mooi reisdocument. Wordt vervolgd….

Comments

comments

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.