NNM: AVA Trio – Ash

NNM is een serie waarin we nieuwe muziek van Nederlandse artiesten bespreken.

AVA Trio – Ash (cdep, TORA Records)
Ik geloof dat ik al vanaf de eerste recensie over het AVA trio uit 2017 spreek over verbinding. Op hun debuut Music From An Imaginary Land slaan ze mooie bruggen Westerse jazz, avant-garde en etnische elementen uit hun thuislanden. De groep, opgericht in Groningen, bestond destijds namelijk uit de Italiaanse, in Nederlans gevestigde bariton saxofonist Giuseppe Doronzo (Falga, All Ellington, Xavier Pamplona Septet), de Iranese percussionist Seyed Pouriya Jaberi en de Turks-Nederlandse contrabassist Esat Ekincioğlu (EVA, Kuhn Fu, Turkish Pumpkin). In 2019 is het vervolg Digging The Sand een feit, dat op spannende wijze doorgaat waar ze op hun debuut mee zijn geëindigd. Inmiddels is Seyed vervangen door de Italiaanse drummer/ percussionist Pino Basile. Daarna blijft het stil, wat gezien de vele projecten van de muzikanten ook niet heel verwonderlijk is. Zo verscheen van Kuhn Fu vorig jaar nog het schitterende, warm aan te bevelen tweeluik Jazz Is Expensive / Live In Saalfelden en van Doronzo en Basile in 2021 hun fraaie album Aterraterr, waarop ze hun geboortegrond op muzikale en jazzy wijze verkennen.

Nu is het trio in dezelfde samenstelling weer terug met de epee Ash, waarop ze in ruim 21 minuten twee composities voorbij laten komen. De tracks zijn vernoemd naar twee verwoeste steden, te weten Pompeii en Knossos, die historisch gezien natuurlijk uiterst interessant zijn gebleken. De opgravingen van beide steden heeft enorm veel informatie opgeleverd, waar je als archeoloog enkel van kan smullen. Uit de as van de steden zijn schatten uit het verleden herrezen. De muzikanten hier pakken de composities op avontuurlijke wijze aan. Zo brengt Doronzo geluiden met het mondstuk en de hals van een baritonsaxofoon, mondstuk van een mizmar (zurna) en percussie-instrumenten, Ekincioğlu zijn virtuoze contrabasspel, percussie en feedback en Basile zijn innovatieve drumpartijen, stem en tevens geluiden met een cupaphon (een door hem ontworpen drumstel, waarmee al wrijvend geluid produceert). Ze leveren een soort soundtrack af, die bestaat uit jazz, avant-garde, tribal sounds en bijzondere experimenten, die een broeierig en meeslepend geluid oplevert. Net als bij een heuse opgraving, weten ze je steeds te verrassen met onverwachte vondsten. Niet per se met kop of staart, maar ook dat maakt hetgeen ze brengen enkel interessanter. Deze muzikale archeologen halen echt het mooiste uit de muziekgeschiedenis naar boven, waaronder je jezelf graag laat bedelven. Tijdloze pracht!

Comments

comments

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.