[cd ep/digitaal, Monotreme/Five Roses]
In 2009 wordt de Schotse groep Midas Fall in Edinburgh opgericht. Na een epee presenteren ze in 2010 op het geweldige, inmiddels tien jaar oude Monotreme label hun debuut Eleven, Return And Revert, waar de band nog als vijftal opereert. Ze combineren op bijzondere wijze alternatieve rock met postrock en lengen dat aan met delen new wave, gothic, pop, donkere elektronica en ambient. Oorvanger is toch welde getormenteerde zang van Elizabeth Heaton, die tevens gitaar en keyboards voor haar rekening neemt. Het vijftal neemt een eigenzinnige positie in tussen A Perfect Circle, Aereogramme, Nine Inch Nails, Bel Canto, Portishead, Opium Den, The Gathering en Bat For Lashes. Hierna volgt nog een mini, waarbij de band tot trio is gereduceerd. Naast Elizabeth zijn het Rowan Burn (gitaar, piano bas) en Steven Christopher Pellatt (drums, percussie) die acte de présence geven. Deze drie brengen eerder dit jaar hun tweede cd Wilderness. Hierop staat de prachtig bitterzoete zang van Elizabeth nog altijd centraal. De muziek is meer elektronisch maar ook sfeervoller dan voorheen. De postrockstructuren van weleer zijn wel aanwezig, maar worden ingebed in droefgeestige, desolate elektronica. Hierdoor komen ook 65daysofstatic en Ben Christophers omhuld in de betere 4ad atmosferen van voorheen in het vizier.
In navolging hiervan komen ze nu met de epee Fluorescent Lights, waarbij ze 3 nummers presenteren die één op één aansluiten bij hun laatste cd. De elektronica speelt een nog prominentere rol in hun sound, zij het dat ze binnen de postrockgrenzen blijven en het weer wat steviger aanpakken. Een prachtig addendum van een band die de belofte inmiddels ver voorbij is.
door Jan Willem Broek