Luciano Maggiore & Francesco Brasini – How To Increase Light In The Ear

Lm-fb-how[cd, Boring Machines]

Bijna anderhalf jaar geleden komen twee artiesten uit Bologna samen op het excellente experimentele Italiaanse label Boring Machines met hun fascinerende cd Chàsm Achanés, hetgeen zoiets betekent als “enorme afgrond”. Inderdaad weten Luciano Maggiore en b>Francesco Brasini een gapend gat te slaan, al dan niet door openstaande monden, met hun diepgravende muziek. Maggiore (tape recorder, elektronica) is een filmmaker en muzikant, die bekend staat om zijn experimentele werken. Hierbij vormt het spelen met volume, tijd en ruimte een belangrijk onderdeel, waarvoor hij dikwijls tapes en elektronica inzet. Hij heeft onder meer samengewerkt met Angstarbeiter, John Duncan, Andrew L. Hooker en Domenico Grenci. Brasini (gitaar, elektronica) is naast gitarist ook geluidsonderzoeker, die onder andere gewerkt heeft met Pietro Riparbelli (K11), Dario Neri en Giancarlo Bianchini (AZT-Hotel Nuclear). Na hun fantastische debuut gaan de twee lekker experimenterend verder, hetgeen hun nieuwe album How To Increase Light In The Ear heeft opgeleverd. Op het debuut is het één lange track van 35 minuten, nu zijn het er twee van bijna 22 en 30 minuten. En waar ze op hun debuut de lage tonen opzoeken, doen ze het nu met de hoge. Refererend aan de titel, lijkt het alsof ze nu lichtere muziek aan onze oren willen voorschotelen. Nu zijn de geluiden weliswaar helder, maar het is geen lichte kost geworden. In het eerste stuk brengen ze een keur aan kristalheldere geluiden, alsof ze langs de rand van een wijnglas gaan en dat elektronisch versterken. Het zijn fascinerende, sprookjesachtige geluiden die al dartelend een soort experimentele maar organische symfonie vormen. Het doet me aan sommige werken van Ryoji Ikeda denken. De hoge, variërende piepjes in het tweede stuk worden langzaam aangevuld door zware drones en gaan ook meer de diepte in, wat me doet denken aan Rafael Toral. Ze eindigen in scherpe, Merzbow-achtige noise. Het is totaal anders dan het debuut, maar voor de tweede keer op rij zorgen deze twee opmerkelijke Italiaanse artiesten voor een biologerend hoorspel.

door Jan Willem Broek

Comments

comments

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.