Jacques Tremblay – Chroniques D’Une Séduction

0897_IMEDjacquestremblay [cd, empreintes DIGITALes]

Naast een nieuwe Mathew Adkins komt het Canadese empreintes DIGITALes label nu ook met een nieuwe cd van de alom geprezen, bekroonde componist en klassiek gitarist Jacques Tremblay. Ditmaal wel een Canadees uit de befaamde musique concrète hoek. Op zijn nieuwste werk Chroniques D’Une Séduction heeft hij als thema het brede “verscheidenheid” gekozen. Tremblay staat eigenlijk altijd bekend om zijn verscheidene benaderingen van de muziek. Ook hier laveert hij tussen musique concrète, elektro-akoestische muziek, plunderphonics, puur elektronische muziek en akoestische gitaarmuziek. Hierdoor klinkt hij anders dan zijn labelgenoten en maakt hij het voor de luisteraar meestal tot een waar spektakel vol onnavolgbare geluiden. Dat is zeker op deze nieuwe cd het geval. Naast de genoemde genres varieert hij ook binnen de genres door toevoeging van uiteenlopende akoestische instrumenten. De cd is in 3 delen, verspreid over 10 stukken, verdeeld. In het eerste deel gaat hij uit van elementen die onder druk staan. En of dat nou een espressoapparaat is, Bach die er een cantate uitperst of Gainsbourg die erotiserend uit de hoek komt, alles kan in de wereld van Tremblay. Hierdoor krijg je dan allerlei genres door elkaar, van de plunderphonics tot de klassieke en ongrijpbare elektronische elementen. In het tweede deel stoeit hij met musique concrète, de akoestische gitaar en flarden van een countertenor. Dit geeft een surreëel maar wonderschone atmosfeer. Heel mooi is het laatste, derde deel van de cd waar hij stemmen uit diverse landen, van Russisch en Frans tot Arabisch, in zijn musique concrète inbed. Stemmen van volwassenen en kinderen. Hiermee creëert hij een filmisch en spookachtig geheel dat verbluffend mooi en mystiek te noemen is. Het is eigenlijk ondoenlijk een cd als deze te bespreken, dus ga deze verleidelijke pracht vooral zelf beluisteren.

Luister:
Chroniques D’Une Séduction

door Jan Willem Broek