[2cd, Sub Pop/Konkurrent]
Ik mag naast zware boeken ook altijd graag strips lezen. Sommige heb ik al jaren bijgehouden, anderen zijn een prettige herinnering aan vroeger. Eén van die laatste categorie is Roodbaard. De piraat die eigenlijk fout is, maar waar je als lezer zondermeer een sympathie voor ontwikkelt, al is het maar omdat hij veel om zijn goede zoon geeft en zijn bemanning goed behandelt. Het is wellicht heel flauw om over Roodbaard te beginnen als het om een release van Iron & Wine gaat, maar kopman Sam Beam heeft dan ook echt een serieuze rode baard. En daarbij is het ook iemand die net als Roodbaard meteen sympathiek overkomt, zij het dat er in Sam werkelijk geen greintje kwaad lijkt te zitten. Sinds 2002 maakt hij namelijk zachtaardige, strelende singer-songwritermuziek waarbij zijn zachte stem zelfs een pantoffeldiertje niet kan schaden. Door de jaren heen wordt hij als een goede rode wijn alleen maar beter. Hij is meestal enkel gewapend met een akoestische gitaar, waarbij gasten hem nog wel eens ondersteunen met andere instrumenten. Maar zijn zoetgevooisde stem en gitaar zijn de belangrijkste elementen van zijn succes. Het succes dat hij ook al heeft gedeeld met Calexico, om maar een voorbeeld te noemen. Een warme zomerwind die op melancholische wijze diepe snaren raakt en waarin de geest van Nick Drake lijkt te schuilen. Nu brengt hij de dubbel-cd Around The Well uit, waarop zeldzame, niet meer verkrijgbare en nooit eerder uitgebrachte tracks staan. De eerste schijf bevat hoofdzakelijk rauwe home recordings en de tweede cd covers en moeilijk te verkrijgen titels. De covers zijn zowel leuk als verrassend te noemen. “Peng!” is een bijna onherkenbare Stereolab cover en datzelfde geldt voor “Love Vigilantes” van New Order en “Waitin’ For A Superman” van The Flaming Lips. Sam Beam blijft een eigenzinnig mannetje zo blijkt wel weer. Ook de rest van de 2 schijven is zeer de moeite waard. Bij iedere rechtgeaarde fan hoort deze release gewoon in de kast te staan.
door Jan Willem Broek