Il deserto rosso (Michelangelo Antonioni, 1964)

 

  Iconisch
In mijn cinema-wereld is de foto hierboven iconisch. Het is King Kong die aan Empire State Building hangt. Het is Marlon Brando mompelend in een donkere kamer. De vinger van E.T. Het is Monica Vitti, die in Antonioni's Il deserto rosso last heeft van de moderne, industriële wereld, net als Julianna Moore in Safe. Ik heb deze film gisteren weer eens bekeken en besloten dat ik dit de mooist gefotografeerde film vind die ik ken. En eentje waar de mooifilmerij nooit uit de pas loopt met de thematiek van de film. En dus mag het. Het is zijn eerste film in kleur. Een mirakel. Hieronder een foto-collage, losjes thematisch geordend.


Monica Vitti speelt Giuliana, en die staat in die iconische foto met haar rug tegen de muur, letterlijk. Zo zien we haar veelvuldig. Hierboven staat ze voor een rode muur en zie je haar tijdens één van haar gelukkigere momenten. De muur verraadt hoe ze zich voelt. Soms op een heel directe manier, soms intuïtiever. Op de foto linksboven zie je in het raam een schip. In de film beweegt die, een prachtig effect. De industrie, zelfs in je eigen huis is er geen ontkomen aan.

Muur 3 Muur 5

 

 

 

 

 

 

Muur 6 Muur 8

 

 

 

 

 

 

Muur 10  Muur 11

 

 

 

 

 

 

 

Antonioni schetst een dubbel beeld van het industriële landschap. Goed, het ziet er vaak vreselijk uit:

 

Industrie lelijk 6Industrie lelijk 8

 

 

 

 

 

 

 

Maar eigenlijk is het minstens zo vaak prachtig, kleurrijk, verrassend en fotogeniek.

 

Industrie mooi 2 Industrie mooi 3

 

 

 

 

 

 

Industrie mooi 4 Industrie mooi 12

 

 

 

 

 

 

Industrieel mooi 1 Industrieel mooi 4

 

 

 

 

 

 

Industrieel mooi 6 Industrieel mooi 9

 

 

 

 

 

 

 

 

De natuur daarentegen komt er maar bekaaid vanaf:

 

Natuur lelijk 1a Natuur lelijk 1b

 

 

 

 

 

 

Natuur lelijk 5 Natuur lelijk 8

 

 

 

 

 

 

 

 

Antonioni en schilderkunst. Het lijkt af en toe alsof de karakters door een serie canvassen van Mark Rothko wandelen.

 

Rothko 2 Rothko 1

 

 

 

 

 

Rothko 3 Rothko 4

 

 

 En ook de rode en blauwe lijnen van Mondriaan ontbreken niet.

 

Blauwe lijn 1 Blauwe lijn 3

 

 

 

 

 

 

Rode lijn 1 Rode lijn 2

 

 

 

 

 

 

 

 

Giuliana ziet de schoonheid amper en lijdt als enige, daarbij het zicht op de medemens langzaam verliezend.

 

Mist 3 Mist 4

 

 

 

 

 

  Mist 10Mist 11

 

 

 

 

 

 

 

 

En laten we besluiten met een voorbeeld van Antoniaanse humor. Ik heb één plaatje kunnen vinden…

 

Humor 1

 

olafk

Comments

comments

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.