[cd, Hate Is The Enemy/Konkurrent]
Bij het zien van de prachtig mysterieuze hoes van It Goes, It Goes (Forever & Ever) van het uit Dublin afkomstige Halves weet je één ding zeker: dit is een post-rock album en geen vrolijke ook. Dat het zoiets bijzonders gaat worden zoals de Ieren ons hier voorschotel heb ik dan ook weer niet kunnen voorspellen. De band begint in 2008 en bestaat uit Brian Cash en de gebroeders Tim en Elis Czerniak. Ze zijn simpelweg gestart door lijstjes samen te stellen van artiesten die ze allemaal goed vinden. Daaruit ontstaat het idee een band te beginnen waarin al die bands op de één of andere manier een plek krijgen. Daarnaast hebben ze ook sterke ideeën over hun artwork en alle andere zaken rondom een release. Twee epees en een 7” volgens alvorens dit debuut eruit rolt. Ze zijn hiervoor onder meer afgereisd naar de befaamde Hotel2Tango studio alwaar Efrim Menuck (Godspeed, Silver Mt Zion) achter de knoppen plaats neemt. De rest nemen ze op en mixen ze af in Dublin. Het resultaat is verbluffend. Ze brengen post-rock, maar dan wel één die aaneengenaaid is uit neoklassiek, elektronica, ambient, minimal music, film- en experimentele muziek. Die muziek komt tot stand met gitaren, bas, drums, piano, klokkenspel, loops, synthesizers, strijkers, accordeon, klarinet, hoorn, trombone en uitmuntende zang. Ze kleuren hun gevarieerde composities fraai in en krijgen daarbij ook steun van vele gasten als Frankie Pollard (ook deel van hun liveband), Amy Millan (Stars, Broken Social Scene), Katie Kim, Phil Boughton (Subplots), de Canadese harpiste Elaine Kelly-Canning (Carnival Moon), Ierse kamermuzikanten op blaas- en strijkinstrumenten en het 27 koppige Kilkenny dameskoor. Groots aangepakt en grootser uitgevoerd. De cd kent die filmische onheilspellendheid van Godspeed You! Black Emperor en Set Fire To Flames, brengt intieme post-rock met strijkers à la Halifax Pier, L’Altra en Silver Mt. Zion, kent elektronische uitstapjes die aan Manual doen denken, heeft folk-achtige post-rock/wave momenten zoals Hood, The Driftwood Manor en Piano Magic, roept ook associaties op met de Deense en IJslandse pracht van Efterklang en Sigur Rós, bevat His Names Is Alive-achtige mysterieuze soul en weet ook nog eens op een adembenemende manier te overrompelen als The White Birch en Blueneck. Elke klank lijkt gewogen en toch niet geforceerd. Genres vouwen als van nature in elkaar en op steeds wisselende, caleidoscopische wijze. De ene keer krijg je dan ook meer filmische post-rock en op andere momenten meer elektronica of juist klassiek al dan niet ondersteund door het verbluffende koor. En nergens komt de luisterbaarheid in gevaar. De hele cd bouwen ze een prachtige spanning op. Pas in de slottrack gooien ze op het allerlaatste moment alle registers open en eindigt het met een schitterend opgebouwde Mogwai-aanse eruptie. Superlatieven schieten tekort bij zoveel intrigerende, droefgeestige en tot de verbeelding sprekende schoonheid.
Luister Online bij Bandcamp:
Darling, You’ll Meet Your Maker / Growing & Glow / I Raise Bears
Kijk/Luister Online bij YouTube:
Darling, You’ll Meet Your Maker (video)
door Jan Willem Broek