Gablé – CuTe HoRSe CuT

Mid_LOAF45-CuteHorsesCut [cd, Loaf Recordings/V2/Five Roses]

Zo nu en dan krijg je ineens een ware sensatie in je schoot geworpen, een band die een totaal ander geluid laat horen dan het reguliere en nog goed ook. Dat is nu het geval bij het Franse art-pop gezelschap Gablé. Ze bestaan al sinds 2000 en hebben naast een hoop downloads al de cd Seven Guitars With A Cloud Of Milk (2008) en de lp I’m Ok (2010) op hun naam staan. Als People Like Us ooit popmuziek zou maken, dan zou het waarschijnlijk in de buurt komen van wat de Franse groep doorgaans produceert. Zelf noemen ze het “luxury DIY”. Ik kan geen bandleden vinden, ook online niet. Het blijft dus gissen wie er verantwoordelijk is voor de muziek en hoe deze tot stand komt. Hoe dan ook is er nu een nieuw album van hun hand met de maffe titel CuTe HoRSe CuT. De muziek is springerig en bevat in ieder geval een hoop samples, zowel van stemmen als van natuurgeluiden, apparaten en mogelijk ook muziek. Het klinkt als het betere knip- en plakwerk waaruit fragmentarische maar ook concrete stukken muziek voortvloeien. Je hoort een mengelmoes van elektropop, folk-punk, plunderphonics, wave, free rock, noise, beats, playtronica, klassieke muziek, pop en zelfs hip hop. Dat komt tot stand met samples, klassieke instrumenten, elektronica en zang. Ze hebben geniale vondsten en pakkende muziek hier naast elkaar staan en op humorvolle maar nooit flauwe wijze aaneengesmeed. Zo hoor je in “0000” een stofzuiger op prachtige wijze overgaan in gruizige orgelgeluiden en vervolgens muteren naar een mix van beats en klassiek getinte folk-rock. Het gaat alle kanten op, maar weet toch de boel op herkenbare wijze af te kaderen. En dat alleen al is knap te noemen. Ze brengen een soort verknipte mix van Misophone, Syd Barrett, Mr. John Dowie, The Books, Day One, Hangedup, Dva, My Jazzy Child, Deerhoof, Moldy Peaches, Köhn en Hypo. Alles is op geweldige en bovenal pakkende wijze in elkaar geschroefd. Een sensationele lekkernij!

Luister Online:
CuTe HoRSe CuT (album)

door Jan Willem Broek

Comments

comments

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.