To the point, zowaar eens, voor deze ene keer laat ik laat de beelden voor zich spreken. Films uit 2019 bewaar ik bovendien voor het eindejaarslijstje, die kunnen toch nog lang niet genoeg bezonken zijn om een rechtvaardig oordeel te billijken! De eerste twee films waaraan ik dacht (35 Rhums en Our Beloved Month of August) bleken immers van 2008… (Ik denk er maar niet over na of dit iets over mij of over dit filmdecennium zegt.) Een volgorde blijft hier ook al achterwege, wat rest is dus eenvoudigweg het lijstje. Een filmstrook of genius.
Laat je inspireren!
Shutter Island (Martin Scorsese)
Catfish (Henry Joost en Ariel Schulman)
Unter Dir die Stadt (Christoph Hochhäusler)
A Separation (Asghar Farhadi)
Meek’s Cutoff (Kelly Reichardt)
Margin Call (J.C. Chandor)
My Joy (Sergei Loznitsa)
Aurora (Cristi Puiu)
Once Upon a Time in Anatolia (Nure Bilgi Ceylan)
Reality (Matteo Garrone)
Frances Ha (Noah Baumbach)
The Act of Killing (Joshua Oppenheimer)
Simon Killer (Antonio Campos)
Her (Spike Jonze)
Like Father, Like Son (Hirokazu Koreeda)
Ex Machina (Alex Garland)
Güeros (Alonso Ruizpalacios)
Durak (Yuriy Bykov)
La Meraviglie (Alice Rohrwacher)
Inside Out (Pete Docter en Ronnie del Carmen)
Sofia’s Last Ambulance (Ilian Metev)
Buzzard (Joel Potrykus)
Tangerine (Sean Baker)
James White (Josh Mond)
El Botón de Nácar (Patricio Guzmán)
Hell or High Water (David Mackenzie)
HyperNormalisation (Adam Curtis)
Under the Shadow (Babak Anvari)
Mourning (Morteza Farshbaf)
Get Out (Jordan Peele)
El Ciudadano Illustre (Mariano Cohn)
Loveless (Andrey Zvyagintsev)
Aquarius (Kleber Mendonça Filho)
Columbus (Kogonada)
Marjorie Prime (Michael Almereyda)
In den Gängen (Thomas Stuber)
An Elephant Sitting Still (Hu Bo)
Phantom Thread (Paul Thomas Anderson)
Western (Valeska Grisebach)
The Endless (Aaron Moorhead en Justin Benson)
Journal de France (Raymond Depardon)
The Killing of a Sacred Deer (Giorgos Lanthimos)
Deux Jours, une Nuit (Jean-Luc en Pierre Dardenne)
Suntan (Argyris Papadimitropoulos)
Moonrise Kingdom (Wes Anderson)
Bande des Filles (Céline Sciamma)
Rundskop (Michael R. Roskam)
The Homesman (Tommy Lee Jones)
No (Pablo Larraín)
Archipelago (Joanna Hogg)
Ohh, ik moet nodig aan de slag. Echt te weinig van de films uit het lijstje gezien, terwijl er tussen staan die ik graag had willen zien toen ze in de bioscoop draaiden.
Die er in staan die ik heb gezien heb ik ook heel erg hoog staan, met als favoriet Rundskop. Dat was zo’n goede film. Voor mij toch wel de beste film die decennium denk ik.
Mooie (huiswerk)lijst! Ik durf, omdat ik er veel niet ken, nog niet te zeggen wat de favoriet van het decennium is. Hell or High Water en No vond ik goed in elk geval….
Door drukte met mijn bandje ben ik gestopt met intensief film kijken. Met pijn in mijn hart. Als ik een top 50 zou moeten aanleggen, dan zou er een overlap zijn met deze lijst van zo’n 7 of 8 films. Film die over de jaren gegroeid is voor mij is Rundskop. Iedere keer als die op tv voorbij komt zit ik weer geboeid te kijken. Zo broeierig.
dank voor de reacties jongens. Een bandje is leuker dan film kijiken, mijns inziens, met name als het zo’n goed bandje is 🙂
In Olafs imaginaire lijst ongetwijfeld wel Hong (ik heb getwijfeld over Hahaha)
en zo jammer dat Roskam na Rundskop dat niveau nog niet heeft weten te benaderen.
>>In Olafs imaginaire lijst ongetwijfeld wel Hong
Zeker!
“Neighbourings sounds” schiet nog te binnen. Iets van Lucrecia Martel.
Veel om nog te kijken. Wel mooi dat je me Sofia’s Last Ambulance doet herinneren, toch wel een hoogtepunt van Slavische melancholie.
De film die het decennium het beste samenvat is denk ik toch Reality, hoewel Her ook een paar goede punten maakt (maar waar ik het science gedeelte van die film te gek vind, daar was de fiction me bij vlagen wat te gezapig.)
Snelle check op wat ik zelf nog zou toevoegen: Zero Days, The Deminer, Icarus, OJ: Made in America (allemaal documentaires), You Were Never Really Here en Birdman.