[digitale epee, Second Language Music]
Het toonaangevende label Second Language Music is dit jaar lekker bezig met de ene na de andere topplaat. Je kunt je erop abonneren en je zo te verzekeren van de nieuwe releases met meestal vele extra’s. Elke release los kopen kan ook, maar dan mis je vaak het bonusmateriaal. Dat gezegd hebbende, over naar de inmiddels in Spanje wonende Française Cécile Schott. Na 6 jaren van stilte met haar welbekende en alom geprezen project Colleen brengt haar vierde album daar op uit.
Colleen debuteert in 2003 met het elektronica album Everyone Alive Wants Answers. Het is een aangrijpend en intiem eerbetoon geworden aan haar overleden broertje. Ze brengt een mix van elektronica en allerlei akoestische instrumenten. Ook live maakt ze indruk door met livesampling tal van instrumenten tot loops om te toveren en er een geheel van te maken, alsof er een hele band speelt. Haar tweede cd cd The Golden Morning Breaks uit 2005 is ook minder elektronisch en maakt van diezelfde techniek gebruik. In 2006 volgen er twee mini’s, om in 2007 haar derde album Les Ondes Silencieuses uit te brengen. Hierop is ze meer gaan componeren en weet ze Barokke elementen te combineren met haar prachtige gestreken muziek. Dat levert serene, breekbare muziek op die zowel innovatief als wonderschoon is. Hierna moet ze zichzelf muzikaal hervinden, hetgeen zes duurt maar wel de prachtige cd The Weighing Of The Heart op heeft geleverd. Met een breder arsenaal aan instrumenten vanuit de hele wereld maakt ze een magisch wereldalbum vol ontwapende, dynamische muziek van een ongelooflijk breekbare pracht. Ook is ze gaan zingen, hetgeen haar goed afgaat. Ze heeft een indrukwekkende comeback gemaakt.
Om dat nog maar eens te vieren hebben twee acts drie van haar nummers van de laatste cd eens onder handen genomen. Dit levert de digitale epee Solar/Stellar – Colleen Remixed op, die 3 nummers lang en ruim 17 minuten breed is. The Home Current, het project van mede labeloprichter Martin Holm (ook Iris To Hypnos), neemt de track “Breaking Up The Earth” onder handen. Hij voegt er allerhande percussieve beats en echo’s aan toe en weet je haast naar een tribale dansvloer te lokken. Toch blijft hij net te mysterieus en abstract om je echt aan het dansen te brengen, maar stilzitten is er ook niet bij. Een biologerende mix. Daarna valt tweemaal de beurt aan de Franse artiest Comma Period, die de nummers “Moonlit Sky” en “Ursa Major Find” te grazen neemt. Hij brengt een filmische, bevreemdende atmosfeer met glitches mee en weet ook behoorlijk intrigerend uit de hoek te komen. Een heerlijk addendum, dat tevens de kwaliteit van Colleen onderstreept.
door Jan Willem Broek