Het mag geen onbekende naam meer zijn: Chris Watson, voorheen lid van Cabaret Voltaire en The Hafler Trio, geluidsman/kunstenaar voor vele BBC natuurdocumentaires en uiteraard als solo muzikant met meerdere releases gebaseerd op veldopnames all-over-the-place. Al jaren heeft hij met zijn bijzondere field-recording collecties een vaste stek in de Touch catalogus. Op zijn nieuwste werk, Cross-Pollination, werkt hij samen met een relatief nieuwe naam in het veld: Marcus Davidson (die we ook al kennen van zijn samenwerking met Philip Jeck op de 7” Spliced en bijdragen aan de Spire serie ook op Touch). Davidson werkt met name aan dansvoorstellingen en stukken voor radioshows.
Het eerste stuk Midnight at the Oasis is een typisch Chris Watson werk waar we het nachtelijke leven uit de Kalahari woestijn in Zuidelijk Afrika te horen krijgen. Marcus Davidson doet hier ook nog niet mee. In deze woestijn speelt het leven zich met name ‘s nachts af, wanneer alle insecten en ander klein leven te voorschijn komen. In het 28 minuten durende stuk horen we de gehele nacht gecomprimeerd terug. Het start rustig met het geluid van vermoedelijk krekels, maar naarmate de nacht donkerder wordt zwelt het volume aan en komen er steeds meer vreemde stemmen opdoemen. Het stuk presenteert zich als een ware symfonie van natuurgeluiden. Al lijkt het soms ook veel weg te hebben van micromusic met de hoge frequenties die door de speakers knallen. Zodra het weer licht begint te worden merk je ook een grote toename aan vogels die van zich laten horen. Naast de opvallende krekels en vogels zijn ook de vreemde insecten die voorbij komen indrukwekkend. Sommige klinken alsof een helikopter over vliegt. Als geen ander weet Watson het beeld van de droge vlaktes om te zetten in geluid. Als je de ogen dicht doet waan je je ook daadwerkelijk even in deze lege ogenschijnlijk toch niet zo lege vlaktes.
In het tweede stuk komt ook Davidson zijn inbreng terug. The Bee Symphony is een symbiose tussen natuur en mens. De geluiden van bijen en de menselijke stem worden samengebracht in een zoektocht naar de harmonie tussen beide.Met opnames gemaakt door Chris Watson en Mike Harding (Touch head honcho) is Marcus Davidson aan de slag gegaan. Voor een vijfstemmige koor (The Bee Choir) heeft hij bij de opnames zang arrangementen geschreven. Het stuk start met zachte natuuropnames, we horen vogels fluiten en een zachte bries. Al vrij snel komen de eerste bijen voorbij gevlogen wat aanzwelt tot een volume alsof je in de bijenkorf zit. En op dat moment komen ook de zangstemmen opzetten. Het vijfstemmige koor zingt geen woorden, maar volgt qua stem geluid continu het geluid van de bijen. De zanglijn bestaat uit microtonale verschuivingen waardoor een zoemende drone ontstaat die een harmonieuze symbiose aangaat met het zoemen van de bijen. Op momenten zijn de bijen en stemmen niet te onderscheiden; het is alsware een kruisbestuiving tussen de bijen en het koor. In het stuk zit veel dynamische ontwikkeling waar beide stemmen door het gehele volumespectrum bewegen. Hierdoor ontstaat veel spanning die continu wordt aangehouden.
De twee stukken op deze cd passen, ondanks totaal verschillende methoden, zeer goed bij elkaar. In beide wordt gezocht naar een natuurlijke harmonie tussen verschillende organismen. Cross-Pollination is een van de betere werken van Chris Watson en daarmee een van de mooiere documentaties van field-recordings en de mogelijkheden die hiermee zijn. In Midnight at the Oasis word je continu gegrepen door het drukke nachtleven en The Bee Symphony waagt zich op een geheel nieuw vlak in de zoektocht naar de symbiose van mens en dier.
Hulde.
http://touchshop.org/product_info.php?products_id=464
(sietse van erve)