BLK TAG – Collision/Detection v5

LDWR_cover_5_(small)[digitale ep, Front & Follow/Cargo]

Het Front & Follow begint zo langzamerhand uit te groeien tot één van de meest veelzijdige, avontuurlijke en verrassende labels. Naast reguliere albums van onder meer The Doomed Bird Of Providence, Sone Institute, Andy Nice en Elite Barbarian, allen gestoken in fraaie artwork, brengen ze ook bijzondere projecten uit. Dat loopt uiteen van bijzondere mixen van de laatste Last Harbour cd tot series als Long Division With Remainders (2010). Hierop worden op ambitieuze wijze door diverse artiesten 14 versies van dezelfde ep gemaakt en elk van de 14 artiesten doet dat ook nog eens met 4 tracks ieder. Deze 4 dubbel cd, met onder meer Helen Watson, Leylan Kirby, Sone Institute, Isnaj Dui en Sone Institute, is een ambitieus begin geworden van een nieuwe reeks. Deze tweede serie bestaat uit een digitale epees onder de naam Collision/Detection. Ik zal het idee erachter nog eens uit de doeken doen: elke deelnemer stopt geluiden in de grote “pot”, waaruit de deelnemers weer geluiden vissen om er een 4 track epee van te maken. Inmiddels zijn hier al 4 zeer interessante epees uit voortgekomen van respectievelijk Psychological Strategy Board, West Norwood Cassette Library, The Lord en Hong Kong In The 60s. Voor deel 5 is zijn de uit Washington afkomstige artiesten JS Adams aka BLK w/BEAR en Chris Videll ofwel Tag Cloud aan de beurt. Beide opereren ze in het experimentele en bevreemdende spectrum van de muziek, waarbij veldopnames een belangrijke rol spelen. Nu bundelen ze hun krachten en presenteren zich als BLK TAG. Ze worden op hun ruim 23 minuten durende epee bijgestaan door cellist Doug Poplin (BLK w/BEAR, Bach Sinfonia) en gitarist Mark Ophidian (Crippled Black Phoenix, Animals With Machinery, The Jeffrey Lee Pierce Sessions Project). Ze komen met hun muziek ergens uit in het spanningsveld van musique concrète, avant-garde, industrial en drone-muziek, waarbij beide heren loops, draaitafels, monotron, shruti box, gongs, bellen, Tibetaanse schalen, elektronica en effecten gebruiken naast de gegeven geluiden. Alsof David Lynch zijn film Eraserhead in een setting van Throbbing Gristle, Sone Institute, Earth en Crippled Black Phoenix heeft geplaatst. Dat levert intrigerende en meeslepende muziek op, die niet eenvoudig in een categorie laat staan woorden onder te brengen valt. De kracht van de verbinding en buiten je eigen gebaande paden om denken bewijst eens te meer dat dit positief uitpakt. Onnavolgbaar album!

Luister Online bij Soundcloud:
Watch Me Pull A Toolbox Outta Yr Chest

door Jan Willem Broek

Comments

comments

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.