Bal der verstrooiing 16/2020 (week 49)

Met de Amerikaanse verkiezingsdramedy achter ons is het nieuws weer in de ban van Corona. Gelukkig is er zicht op het begin van de vaccinaties. Misschien kunnen wel volgens jaar weer dansen. Bijvoorbeeld op de klaknen van de nieuwe releases in het bal der verstrooiing.

met deze week: One Childe policy, Echaskech en Consortium vol 2 (Motech compilation)

ARTIST: One Child Policy
TITLE: It Mirrored Me
LABEL: Dian Nao
CATALOGUE NO: DN001

De debuut release van een nieuw techno label: Dian Nao. Dit is het labels van Dennis Ruowei Cao, een DJ, producer en sound designer uit Los Angeles.  Deze eerste release neemt Ruowei Cao zelf voor zijn rekening met zijn One Child Policy project.

Het gaat om een twee track ep met techno van epische proportie.  Aan de basis van “It Mirrored Me” liggen 7(!) lagen bewerkte en evoluerende acid lijnen gemaakt met een zelf gemodificeerde tb303 kloon. Deze acid lijnen zijn dan gecombineerd met een eveneens evoluerende subbas. De uitkomst van deze manier van werken levert een warme acid techno track op die wat mij betreft nog twee keer zo lang mocht zijn. De moody pads en breakbeats van de tweede track “Absence” klinken tijdloos. Ze zouden zowel vandaag of twintig jaar geleden gemaakt kunnen zijn, en dat bedoel ik als een compliment. Goeie muziek is tijdloos. De track is groots in zijn geheel maar zit vol subtiliteiten: sfeervolle stem samples en kleine geluiden, de productie is echt af. Mooie release, meer van dit graag…

 

 

 

ARTIST: Echaskech
TITLE: Invisible City
LABEL: VLSI records
CATALOGUE NO: VLSI09

De tweede plaat die ik in deze editie van het bal der verstrooiing bespreek is opnieuw eentje van epische proporties te noemen. Echaskech is toe aan hun 4e (5e als je hun cassette release Andromeda op Balkan Recordings mee telt) full album.  Echaskech bestaat uit Dom Hoare en Andy Gillham, tijdens live optredens aangevuld met Mach V die de visuals bij de show verzorgd. Hoare en Gillham zijn als sinds 2004 actief in de muziek. Ze zijn ook de mannen achter het VLSI label waarop dit album ook verschijnt. Invisible City bestaat uit voor dit album aangepaste en gepolijste improvisaties genomen uit recente live optredens.

Openings track “Slipstich” opent al lekker groots en dramatisch. Een larger than life basstring en vrouwen stem samples alla Burial, maar dan met een Acid/Rave sausje er over heen. “Adrift” trekt lekker op gang met een bouncende beat en sfeervolle pads hier overheen. Een fijne sfeervolle techno track die het zowel in de auto, op de koptelefoon en op een dansvloer goed zal doen. Dan trekken ze de electro kaart met de moddervette hoekige beats van “Defender”, maar dan zetten ze mij op het verkeerde been door hier ineens een soort van rave sound doorheen te gooien in een break. Vervolgens gaat de electro groove weer voort en de rave geluiden worden hierin verweven. Leuk en verrassend. “Divine Beats” is andermaal een plaat met een duidelijke electro feel. Hoekige beats  een ietwat evil basje en een opzwepende stemsample. De meer minimale donkere sound van “Gothic Tones” is een geval van de vlag dekt de lading. Niet dat het een Gothic track is, maar in een meer donker getinte DJ set (zoals ik die een tijdje gedraaid heb op Gothic party’s) zou deze plaat zeker niet misstaan. Hier ook weer een lichte Burial feel vooral door het gebruik van vrouwenstem samples gedrenkt in reverb. “The Lost Lies” is een sfeervolle minimale maar warme techno track die kwa sound en feel zowel in een DJ set zoals ik bij de vorige track noemde zou passen als in meer uplifting set zou passen. Subtiel, maar toch pompend. Dan zijn we alweer beland bij de (digital only) bonus tracks. “Epilogue 1” is een diepe drum&bass track met een machtige bas en een adembenemende diepte in de sound. En die hoge in reverb gedrenkte geluiden, prachtig ! Hoare en Gillham sluiten dit album in stijl af met de subtiele idm/techno klanken van de tweede bonus track “Epilogue 2”. Een prima slot van een prima album. VLSI heeft er weer een top release bij.

 

ARTIST: Various
TITLE: Consortium vol 2
LABEL: Motech
CATALOGUE NO: MT140

Consortium vol 2, bijna een jaar na volume 1 komt Motech met een nieuwe verzamelaar vol Detroit techno, techhouse en house. In de eerste bal van dit jaar heb ik de vorige editie besproken van deze onvolprezen serie. Motech eigenaar DJ3000 zelf  zegt het volgende over Consortium vol 2:

the compilation embraces all facets of Detroit techno expressed through artists both familiar and new to the scene. “The concept was to find new artists, not only because they’re fresh but because they’re making hot, timeless tracks”.”

Ook deze editie van Consortium staat weer vol techno soul. Warme electronische muziek met een ziel. Van Kale dansvloer knallers tot dromerige tech-house voor elek wat wils, maar de detroit invloed is in alle tracks voelbaar. Uitschieters voor mij op deze compilatie zijn “Lonely Underground” van Mikael Klasson lekker donker en minimaal maar met een warme ziel. “Rooftop” van Petit Beurre, opnieuw minimaal maar dan op de Basic Channel manier. En tot slot “The Moon and the Stars” van Veronique Page, heerlijke melancholische klanken en een subtiele beat, dit nummer had ik zelf willen maken…

Comments

comments

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.