Alweer niet volgens geplande timing, maar wel weer een nieuwe Bal der Verstrooiing. Misschien ga ik voor 2020 wel aan goed voornemens doen, of ga ik over naar een makkelijker deadline van regelmatig verschijnend item. Deze week weer een gevarieerde lading beats en andere electronica.
ARTIST: Various
TITLE: COD3 QR 006
LABEL: COD3 QR
CATALOGUE NO: COD3QR006
COD3 QR label, het label waarbij het niet om de artiesten gaat maar om de muziek, daarom geven ze de artiesten codes, en moeten wij als luisteraars geduldig wachten op tips via instagram om uit eindelijk na twee maanden (dat is volgens het label de gemiddelde periode dat een release in de electronische/dans muziek wereld aandacht krijgt in de media) te horen welke illustere namen er deze keer achter de muziek zitten.
…COD3 QR = MUSIC TO AROUSE CURIOSITY…
De pers tekst bij de 6e release op het label waar de naam van de artiest niet belangrijk is begint toch met een hele hoop name droppen, uiteraard is het belangrijk voor een label om te vermelden als hun platen gedraaid worden door DJ’s waarmee ze graag geassocieerd willen worden. En ook de namen van vorige releases worden genoemd. Ik de contradictie wel grappig dat COD3 QR puur voor de muziek wil gaan, maar achter die muziek zitten mensen met namen en die namen doen er wel degelijk toe, ook als het puur om de muziek gaat. Ik wil hiermee niet zeggen dat het concept slecht is, zeker niet. Het zorgt er voor dat je opvalt in de grote stroom van releases en labels.
Maar de muziek dus, de eerste track “Fury” van “4F4E49” opent als een kale technotrack, maar niet kil, veel kale techno is naar mijn mening vaak ook kil. De beat blijft strak en kaal met spaarzame maar effectieve percussie. De rest van de track houdt het midden tussen rauwe rave en organische techno, niet direct twee die je samen in een track zou verwachten. “Antonov 004” van “454C45” begint als een onderaardse claustrofobische track, monotone percussie en een geluid dat het midden houdt tussen een sirene en een soort van pad zorgt voor een unheimische sfeer in deze gejaagde track. Ik vind de naam Antonov goed gekozen omdat dit inderdaad wel een track is wat ik me bij Russische techno voorstel. Dan een track van een heel ander kaliber : Disco hits, house pianootje, groovy beat en een lekker zomers gevoel, maar geen retro feel in dit nummer, nee het is wel echt een track van nu door de stevige beats en dikkere productiedenk ik. Gooi er anders ook nog een paar typische house strings tegen aan en dan nog een jazzy break, “Alma” van “4B594F” heeft het allemaal. De vijfde track “Nacaduct” van “4E4157” is een meer een idm achtige ritmische slepende track met een fijne ambient break later is het nummer. Artist code “454C45”, die van de rusische techno track mogen deze ep afsluiten met een streepje electro- geïnspireerde industriële techno.
ARTIST: DJ 3000
TITLE: Outnumbered ep
LABEL: Motech
CATALOGUE NO:MT130
Een van mijn favoriete dj’s komt met een ep met daarop twee nieuwe tracks. En zoals altijd bij DJ3000 is het weer een lap lekkere lichtjes balkan beinvloedde Detroit-techno geworden.
Titeltrack “Outnumbered” is een uptempo track opgebouwd rond een simpele maar effectieve synth-stab loop en een verknipte stem sample. Simpele 4 to the flour beats en subtiele maar effectieve percussieve elementen maken de track af. De tweede track “Zana” is genoemd naar een Albanees mythisch figuur. Deze track is een stukje dieper dan de vorige track: opnieuw synth stabs, maar deze keer op een subtiele diepere textuur die zijn Albanese roots aan de muziek geven. Een lekker plaatjes dus die zowel op de dansvloer als op de koptelefoon deugd doet.
ARTIST: M.S.L.
TITLE: 2020 ep
LABEL: Clone Dub series
CATALOGUE NO:Clone-Dub042
Het Canadese duo M.S.L. Komt met een vier tracks tellende ep uit op het Rotterdamse Clone label, in de Clone-Dub serie. Deze release doet terug denken aan de IDM die in de late jaren 90 uitgebracht werd door onder andere Clone. Op het label D.u.b. Dat stond voor Djak up Bitch, een humoristische sneer naar het Djax up beats label van Miss Djax uit Eindhoven.
Titel track “2020” opent met een melancholische string en een breakbeat en subtiele acid bleeps. Het geheel wekt een melancholische sfeer die wel heel typisch was voor veel idm releases van eind jaren 90. De track bouwt verder op tot een sfeervolle techno track waarbij ik ook invloeden hoor van B12 en Blackdog. “Stormtech” opent wat duisterder en laat dan ook een andere kant van de IDM sound horen, donker en hypnotiserend, met een duidelijke electro invloed. Hier geen melancholische melodieën maar dreigende muziek vol spanning. De derde track “Sundails” trekt opnieuw de electro kaart, maar minder duister en me een meer laidback sfeer. Lekker computer funk beats en funky uplifting tonen. De laatste track op deze ep “Riviere Rouge” is opnieuw een electro-like track, maar dan toch weer anders als de vorige drie tracks de baslijn doet mij denken aan “Acid eifel” van Laurent Garnier op F-communications. Heerlijk ontspannen electro-techno waarvan ik wel pap lust. Misschien zelfs jaarlijstjes materiaal.
ARTIST: Ryan James Ford
TITLE: 3NVY
LABEL: Clone Dub series
CATALOGUE NO:Clone-Dub041
Nog een ep op Clone Dub in deze editie van het Bal der verstrooiing. Deze keer gaat het om een mini-album met maar liefst 6 tracks. Ford is een geboren Canadese producer die momenteel in Berlijn woonachtig is. Tijdesn de vroege jaren 90 komt Ford in aanraking met electronische muziek, je hoort zijn liefde voor platen uit die periode ook terug in zijn producties en DJ sets, zonder dat het gedateert aan doet. Een perfect arties voor Clone Dub dus.
De openingstrack en ook het titel nummer van de ep “3NVY” is een uptempo IDM track met een overstuurde beat en een uitbundige, licht melancholische melodie/ lead sound. De omlijsting van ruwe percussie en eeen fijne donkere diep string maken de track af. De breakbeats van “Rambo (first dub)” knallen er in, samen met de in your face melodie en weer zo’n diepen bass string zorgen samen voor andermaal een fijne IDM track. “Burnage” is een nerveuze breakbeat gedreven rave/techno track. De vierden track “Paddea Yeboh” is een wat dubby track waarin ook de rave sound terug komt,de hoge strings geven deze track een melancholisch sausje. “Community Don” is weer een diepe uptempo IDM track waar door ik weer terug denk aan de vroege jaren 90 releases op toen nog het sub-label D.U.B van Clone. Pompende beat pakkende lead melodie, dat hoor ik graag. Afsluiter “Tunic” begint met lekkere rave breakbeats, waar na het opgebouwd wordt tot een IDM/techno nummer afgewerkt met een passende stem sample. Opnieuw een fijne release op Clone-Dub series.