Bal der verstrooiing 12/2020 (week 30)

Met de dreiging van een nieuwe corona golf die langzamerhand realiteit aan het worden is kan ik me gelukkig op prettiger zaken richten: die nieuwe muziek uit het bal der verstrooiing…

ARTIST: Octavat
TITLE: Arbourne
LABEL: VLSI records
CATALOGUE NO: VLSI08

Achter octavat zitten producers en gear-head broers Matt en Riche Cawte. De broers maken al electronische muziek sinds 2003 en doen dit het liefst met veel hardware, ik ben zelf geen gear head dus ik ga hier geen lijsten met synths en drum computers oplijsten. Maar ik kan jullie wel vertellen dat ze niet alleen gericht zijn op oude analoge bakken maar ook op de nieuwere (analoge) synths, zoals de moderne analoge synths van Arutria de Mini brute en de Drum brute, en de Roland Tb-03 een moderne afstammeling van de TB 303 uit de jaren 80. Ze maken hier mee warme electro-idm vol knoppen gedraai en melancholie.

Openings track “Multipass” is gestoeld op een uptempo electro beat en weet met zijn hevig getweakte stemsamples en fladderen de melodie lijnen de plaat is stijl op gang te trekken. “OtherAcid” is een donkere zenuwachtige track waarin de acid (uit de tb-03) een hoofdrol krijgt.

Bij de derde track “Charcoal” kunnen we weer even naar adem happen bij de warme string lijnen, als de overvloedige harmonische het nummer beginnen te vullen krijgen we wel weer iets minder adem ruimte maar het geheel blijft luchtig, aangenaam en heel goed te pruimen. “TBJX” waar van de titel refereert (denk ik) aan twee Roland synths uit hun lange lijst van hardware: de TB03 en JX3P. De track begint weer donker met lekker gefreakte bleeps uit de TB03 hier overheen leggen de broer Cawte een hemelse string lijn en warme pads die dan uit de JX3P komen waarschijnlijk. De warme harmonieën zorgen er voor dat dit geen donkere track blijft maar zorgen voor een mooi tegenwicht van de donkere TB03 acid-baslijn. In de pers tekst spreken ze van AFX-ian muziek dat ongetwijfeld refereert aan Richard D James oftewel Aphex Twin. In de track “Wrong’n’” kun je wel heel duidelijk horen wat ze met deze referentie bedoelen als je de a-tonale klanken hoort die je een licht unheimisch gevoel doen krijgen, wat je ook vaak hoort in tracks van D James. “Polygonpad” refereert dan weer naar een ander project van Richard D James: Polygon Window en heeft inderdaad kwa sfeer wel enige overeenkomst met het Polygon Window album “Surfing on Sine Waves” uit 1993. lekkere broken-beat ietwat unheimisch string lijntje en een, deze keer wat subtieler, acid lijntje. Ook de laatste track op het album blijft een beetje in Polygon Window sfeer hangen. Opnieuw een fijn acid lijntje lichtjes atonale hogere harmonieën en een overal wat donker maar toch ook warm sfeertje.

Ik heb dit album een paar keer vaker moeten luisteren voor ik hem vast kreeg, de eerste luister beurten raakte het mij niet echt, maar na een paar keer heeft het mij toch vast gekregen, zeker de moeite waard om even dor te zetten.

 

 

ARTIST: Various
TITLE: Onderwereld ep
LABEL: Cultivated Electronics LTD
CATALOGUE NO: CELT003

Haagse Electro dat staat wel ergens voor. In onze residentie stad teeld de electro underground al een hele tijd welig, ik ben er al een tijdje niet meer echt van op de hoogte, dus deze Haagse electro verzamelaar op Cultivated Electronics LTD, het limited edition vinyl label van Cultivated Electronics is een hernieuwde kennismaking met deze scene.

De electro sound van Den Haag is voor zover ik weet altijd vrij kaal en to the point geweest, dat is niet veranderd. Opener van de 4 tracker “Electrostress” van “Cosmos” is een kale track met een lekker zware 808 kick strakke electro-funk percussie en een vuile vette baslijn. Later komt er nog een ijl licht sinistere string bij in die het geheel afmaakt. “Easy” van “543ff” is een uptempo electro knaller met alle juiste bleeps en gefreakte baslijntjes en en net zoals zijn voorganger met dat vuil vettige Haagse electro gevoel. Dat Den Haag niet alleen staat als electro stad in Nederland bevestigt de derde track op deze ep “3 City Firm” aan deze track werkten “Star Kid” uit Rotterdam, “Gamma Intel” en “543ff” uit Den Haag samen. Als ik dit zo hoor kun je eigenlijk van de Haagse sound wel een beetje de Nederlandse sound maken: kaal, strak en gruizig. “543ff” neemt de track “3 City Firm” daarna nog een keer onder handen als laatste track van deze ep. Het gevoel van de track blijft groten deels het zelfde maar 543ff voegt er een vette acid-baslijn aan toe wat mijns inziens een goeie zet is.

Fijne ep die mij een beetje nostalgisch maakt naar mijn studenten jaren in Rotterdam.

 

 

ARTIST: Jon Dixon
TITLE: Times of Change ep
LABEL: 4EVR 4WRD
CATALOGUE NO: 4EVR-005

Eindelijk weer eens een streepje house in het bal der verstrooiing, jazzy house zelfs. Toetsenist en producer Jon Dixon wil met deze ep de muziek maken voor de mooie tijden in de toekomst, met alle veranderingen positief en negatief wil hij met deze ep zeggen:

“Times have changed, but let us continue to move forward!”

Dixon is een veel gevraagd muzikant in zowel de jazz scene als in de underground techno scene in Detroit er ver daar buiten. Hij heeft samen gespeeld met : Chick Corea, UR’s Galaxy2Galaxy, Goldie en veel anderen. Hij heeft het label 4EVR 4WRD opgezet om Jazz, Hip Hop en andere stijlen te koppelen aan elektronische muziek. Deze release is hier een goed voorbeeld van.

Opener op de 4 track ep is de titel track “Times of Change” een lekker gladde jazz-house track waarin hij zich bij laat staan door saxofonist De’Sean Jones. Dit is muziek waarop je jezelf zeker zult betrappen dat je ongemerkt of wel met je hoofd of je voeten mee deint op de groove. En een mooie voetnoot is dat ook jazz liefhebbers (zoals mijn vader) die house en techno niet begrijpen mee zijn met Jones omdat hij weet hoe hij “echte” jazz en house of techno moet combineren.

“Move 4WRD” is nog zo’n smoothe jazz-house track waarin hij ook weer samen werkt met een andere Jazz artiest uit Detroit: Britt Frappier, die met haar zwoele vocalen een perfect sfeertje aan de track toevoegt. Met de derde track op deze ep “Beautifully Equipped” gaat Dixon meer de tech-house kant op, maar de jazzy feel blijft. De beats zijn iets snelle en de bassen wat dieper en een lekker dubby orgeltje geeft de track nog wat mee diepgang, grote klasse is dit. De laatste track kiest weer meer de house feel, opnieuw in een smooth jazzy jasje uiteraard. En in deze track van deze ep laat Dixon de toetsenist in zich zelf helemaal los gaan, zonder dat hij de house feel van de track uit het oog verliest. Dit is muziek die het beste van twee werelden weet samen te brengen, en die “echte” muzikanten en house/techno producers weet te raken en inspireren.

 

 

ARTIST: Lyric
TITLE: Everything/ Social Distance
LABEL: M-plant
CATALOGUE NO: M.PM034

Lyric (Hood) is terug op m-plant ongeveer een jaar na haar eerste release. Opnieuw pakt ze uit met techno in de familie traditie, kaal en minimaal maar toch ook soulfull. Heel grappig vind ik dat als je de vorige ep naast deze legt zie je het zelfde concept terug, eerst een redelijk housey techno nummer, en als tweede track een veel minimalere steviger track. Waarom zou je het wiel ook opnieuw uit vinden als het werkt ?

De eerste track van de twee “Everything” is een hypnotiserende housey techno knaller die opgebouwd is rond een stem sample die je raad het vast niet… Everything zegt. Een break rond de 4 minuten die erg goed werkt en de groovy die daarna twee zo vet weer terug komt, dit is dqnsvloer voer op en top ! De tweede track “Social Distance” is zoals ik al eerder verklapte een stuk kaler, minimaler en steviger. Een pompende beat, lichtelijk gefreakte samples en heftige percussie trekken je mee de flow in op de zelfde dansvloer als de vorige track maar wel een heel stuk verder in opbouw van de DJ set. Veel meer woorden hoef ik hier niet aan vuil maken gewoon gaan gaan gaan…

Comments

comments

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.