Op dit moment zit ik nog niet zo dik in de nieuwe releases, de promo’s die ikheb gekregen zijn voor later in Februari (dus voor Bal de Verstrooiing 4) dus grijp ik terug naar 2018 en naar releases die ik van het Web heb gepikt. Daarom is het niet minder mooi of bijzonder in deze editie, geniet er van.
ARTIST: Hermetics
TITLE: Techgnosis ep
LABEL:R&S Records
CATALOGUE NO: RS1816
Heremetics is het pseudoniem van Santiago Niño geboren in Bogota Colombia maar tegenwoordig woonachtig in Buenos Aires. Hij komt met deze release op R&S records nadat hij in begin 2018 een track “Colider” geleverd had voor RV tracks een persoonlijk project van R&S label baas Renaat Vandepapeliere. De Techgnosis ep bestaat uit 4 bezwerende warme techno tracks.
Opener “Non-Physical Friend” start met een broken beat waarover een warme string/orgel achtige deken wordt gedrapeerd. De track wordt verder uitgebouwd met realistische viool samples en allerlei kleine knisperende geluidjes en een Arabisch aandoende saxofoon riedel. Axis Mundi start heel droog met een kick en een hobbelend loopje eroverheen. Een warme drone-achtige string en een laag gefilterde baslijn zorgen voor een broeierige spanning, heerlijk kabbelend teert dit nummer op de kracht van ingehouden spanning. Tegelijk zit er ook iets heel luchtigs in dit nummer wat het a-typisch maakt. Special Access Programs opent weer met een broken beat met een verknipte drone van vocale oorsprong lijkt mij. Daaroverheen klinkt een sonar, waar later ook een hart-monitor beep bij lijkt te komen. Subtiele percussieve roffels doen de rest. Afsluiter Sonnenrad opent met een techno beat met verknipte licht stotterende percussieve loopjes hier over heen. Dan komt er een sinistere sound vol echo in en een soort mars ritme. Door het mars ritme krijgt de kick een beetje een hartslag gevoel. Door de gefilterde bas sweeps die er dan in komen krijgt de track een extra unheimisch gevoel, maar bij dit nummer blijft het ook weer op een vreemde manier luchtig. Een fijne a-typische techno plaat, volgens mij een groei diamant…
ARTIST: Mariel Ito
TITLE: 2000-2005
LABEL: R&S Records
CATALOGUE NO: RS1811
Dat ik een liefhebber ben van electro zullen jullie beste lezers al wel weten, ik ben dan ook altijd blij met fijne electro releases, zeker als het zo divers en toch allemaal onvervalst electro is. Mariel Ito is de naam van een electro project van de in Miami geboren Cubaan Eric Estornel. Miami staat bekend om zijn “Miami Bass” sound een stijl vanuit de HipHop en ook gerelateerd aan de electro, wat zeker eeninvloed heeft gegeven op zijn sound. Andere invloeden zijn de IDM en Electro releases uit midden en laat jaren 90, die op een nieuw geluid lieten horen met broken beats en synthesizers. Daartussen zaten ook ook diverse releases op R&S. Estorner noemt CJ Bolland, David Morley en Source als belangrijk inspiratie bron. En dat hoor je terug in zijn muziek, zonder dat deze aan eigenheid moet inboeten.
De titel van de plaat zegt het alhet gaat om een verzameling tracks die Estorner tussen 2000 en 2005 gemaakt heeft. Estornel heeft al een aantal releases als op zijn naam staan op labels als Modern Love en Scsi AV maar vanaf 2006 zet hij de muziek on hold. Vrienden begrepen niet waarom hij stopte, en ze bleven pushen dat hij toch maar weer muziek zou gaan maken. Vorig jaar heeft Estornel dan toch maar besloten om weer muziek te gaan maken. Deze release op R&S onderstreept hoe welkom deze comeback is. Deze verzameling tracks uit de periode voor de pauze schept een mooi begin om te vertrekken vanuit het punt waar Estornel destijds gestopt is, hopelijk horen we binnenkort dan ook nieuw materiaal.
Laten we het tot slot nog hebben over de muziek op deze release, duidelijke electro-funk in verschillende smaken, up tempo maar ook traag en altijd aanstekelijk. En opvallend warm voor electro, en daar hoor je mij niet over klagen. Ook opvallend vind ik de variatie in de tracks zonder dat hierdoor de samenhang volledig verloren gaat. Ik denk dat ook niet electro fans van deze release kunnen genieten. Als come back kan het dus tellen, ik kijk al uit naar wat de toekomst voor Mariel Ito brengt.
ARTIST: Synkro & Arovane
TITLE: Refractive (Index)
LABEL: Apollo Records
CATALOGUE NO: AMB1806
Apollo is al lang een van mijn favoriete labels, al sinds midden jaren 90 een leverancier van kwaliteits- ambient en downtempo muziek. Ongeveer een jaartje terug heb ik Apollo herontdekt, vanwege Synkro een artiest die post-dubstep maakt met een flinke ambient saus. 2018 is voor mij een jaar geweest waarin ik niet heel veel geschreven heb, maar nu in 2019 kom ik voor Bal der Verstrooiing (en wellicht ook nog voor “voor de zondagse rust”) weer terecht bij Apollo die ook nu anno 2019 relevante releases uitbrengt en zeker met zijn tijd mee is gegaan.
Deze release is wel een bijzonder speciale voor mij, omdat Arovane de muziek van eind 90’s begin 2000 perfect linkt met de muziek van nu (2019): Synkro. Synkro is het alterego van Joe McBride, een producer uit Manchester die na vele omzwervingen in Drum&Bass en Dubstep uiteindelijk op de post-dubstep/downtempo/ambient uitkwam waar zijn debuut LP voor Apollo in grossiert. Arovane ken ik al wat langer achter dit project gaat de Duitse producer Uwe Zahn schuil. Als Arovane breng hij in de laten 90’s een aantal releases uit vol melancholische redelijk beat gerichte ambient/idm op labels als City Centre Office en Din uit. Daarna is het stil rond Zahn totdat hij in 2013 terug komt met nieuwe releases
Bij een eerste beluistering lost deze release voor mij de verwachtingen volledig in. De dromerige hemelse klanken van Arovane gecombineerd met de snellere beats van Synkro brengt mij in vervoering. Diepe subbassen en lieflijke hoge melodieuze klanken voeren je mee door een universum dat ergens in het midden houdt tussen een koraalrif, een sterren nevel, en een zwoele zomerse bergweide. Dit klinkt als IDM uit de 90’s met een lekkere (post dubstep ?) saus van 2018 en over heen. Ga deze release gewoon beluisteren en laat je meevoeren naar waar jij wilt…