Bal der Verstrooiing 02/2019 week 4

Alles wat je ontdekt hoeft niet nieuw te zijn, soms is het juist heel leuk om iets te ontdekken wat heel interessant is zodat je je er vollop in kunt gooien, als er op het punt dat jij instapt dan ook nog eens een mooi overzicht wordt uitgebracht van wat je gemist hebt, beter kun je het niet hebben…

In Bal der verstrooiing dus niet alleen nieuwe releases vers van de pers, maar ook ontdekkingen van mij die ik zo door heen het jaar doe van zowel releases als opvallende ontwikkelingen die ik door mijn subjectieve bril interessant vind om te delen.

Drum und Bass, of te wel Drum&Bass uit Berlijn

Via het platform waarop ik veel promo’s binnen krijg: “Fat Drop” kwam ik uit bij een Video serie die sinds kort gestart is “Under the Label” de vlag dekt hier de lading, een korte video docu waarin een interessant label word voor gesteld. Deel Twee van deze reeks gaat over Samurai Music diep geworteld in de Drum&Bass, maar niet op zoek naar de typische d&b sound. Een label dat op zoek is naar nieuwe artiesten die een ander geluid laten horen, of gevestige namen die wat anders proberen.

We zijn opzoek naar het Materiaal dat Artiesten niet naar andere labels sturen”

Label eigenaar Geoff Wright aka DJ Presha zegt dat hij het gevoel van opwinding wil vasthouden dat er was in het begin van de Drum&Bass, je wist niet wat je kon verwachten als er nieuwe tracks binnen kwamen. Er was ontwikkeling in de muziek. Dat is ook waarom ik het interssant vind, Drum&Bass is mainstream geworden, en ja daar zitten nog steeds goieie tracks tussen, maar erg veel ontwikkeling is er niet meer. Wright heeft ook heel bewust gekozen om zijn label vanuit Berlijn te gaan runnen, daar is Samurai niet het zoveelste drum&bass label, hij voeltzich hier vrijer om zijn eigen koers te bepalen. Het label is opgestart in 2007, en ze hebben net “Samurai Music Decade” phase 1 en 2 uitgebracht een overzicht van 10 jaar ontwikkeling in muziek. In die 10 jaar is Samurai een belangrijke speler geworden in de globale drum&bass scene. Samurai staat voor kwalitatieve en vernieuwende releases. Naast Samurai Music is er ook een sub label ontstaan: Horo waarop meer experimentele, ambient en luister gerichte muziek wordt uitgebracht. Ik vind het een top ontdekking, en zal hier onder dan ook een review schrijven over de “decade phase 1&2”

 

 

ARTIST: Div
TITLE: Samurai Music Decade phase 1
LABEL: Samurai Music
CATALOGUE NO: SMDEC1

 

 

ARTIST: Div
TITLE: Samurai Music Decade phase 2
LABEL: Samurai Music
CATALOGUE NO: SMDEC2

 

Deze eerste van de twee verzamel cd’s van samurai music bevat een stylistisch overzicht van de ontwikkeling van de muziek in eerste 10 jaar in het bestaan van het label. Maar dan wel met de vibe van nu. Het zijn dus allemaal nieuwe tracks die de ontwikkelingen in de muziek  de op Samurai music wordt uitgebracht de eerste 10 jaar illustreren. De sound van het label is er een die anders is in de wereld van Drum&Bass. De donkere sound van hardstep, maar kalmer en subtieler. De beats zijn ook vaak minder uitbundig en op de voorgrond. Ook is er een duidelijke invloed van kale sobere techno uit Berlijn op de muziek. Zelf geeft label baas Wright de muziek geen naam, maar ik durf de term post-drum&bass te gebruiken. Net zo als post rock zich verhoud tot rock in de zin van meer atmosferisch en uit gepuurd, zo kun je deze drum&bass ook meer uit gepuurd en atmosferisch noemen. Het klinkt wel allemaal rauw en post apocaliptisch. De beats nemen je mee op een tocht door vervallen steden en verloederede industrie gebieden waar de spoken van vervlogen welvaart nog ronddwalen. De beats zijn bij tijd en wijle tegendraads maar trekken daarna ook lekker weer in gang. De muziek is vaak een variatie op de “85 / 170” blauwdruk (Lome beats in de stukken van 85 bpm en snelle stukken op dubbel dat tempo 170 bpm) die veel binnen drum&bass gebruikt wordt. Het typische lome geluid van track 9 op” phase 1” ACS met Sourcecode is een mooi voorbeeld voor de lome 85 bpm. De eerste track op “phase1” Marcus Intalex met Halflife is dan weer een goed voorbeeld van de sneller 170 bpm.”Phase 2” blikt met een nieuwere aanpak en sound vooruit op de volgende tien jaar van Samurai Music. Nog minimalere beats en een slepende sound, vol subbassen en vuile gruizige noise. Heel lekker vind ik die spanning die er is alsof de track ieder moment kan ontploffen, maar het gebeurt niet… Uitschieters op “Phase 2” voor mij zijn track 7 “The Worst Awakening” van Last Life waarin je heel fijn die spanning hoort tussen de verschillende snelheden 85 en 170 bpm. En track 8 “LV426” van Es.tereo met een machtige diepe sound en die opgefokte snelle beats in combi met een slepende zware kick zalig gewoon. Rest mij nog te zeggen laat je over rompelen en geef het een beetje tijd om aan de sound te wennen, het is de moeite waard.

Phase 1”

Phase 2”:

Comments

comments

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.