[cd, Souterrain Transmissions/Konkurrent]
Niki Roza Danilova begint haar carrière ooit als operazangeres, hetgeen ze zichzelf aanleert met zanglescassettes. De Amerikaanse van Russische komaf is pas 20 als ze met haar solodebuut The Spoils komt aanzetten onder haar nom de plume Zola Jesus. Ze brengt een intrigerende combinatie van experimentele muziek, klassiek, industrial, gothic, elektronica en pop, waarbij ze zich onder andere laat beïnvloeden door Diamanda Galas, Swans, Throbbing Gristle en Lydia Lunch. Haar allergrootste wapen blijkt toch wel haar stem te zijn, waarmee ze je ook zonder muziek moeiteloos in bedwang weet te houden. Muzikaal gezien is het ook allemaal fascinerend, zij het een tikje rommelig, wat er gebeurt en dat onderstreept ze eveneens op haar tweede album Stridulum II (2010). Ondertussen levert ze naast solo cd’s en diverse epees ook splitalbums af met Burial en LA Vampires en maakt ze samen met Xiu Xiu frontman Jamie Stewart deel uit van de band Former Ghosts. Nu brengt de 22 jarige alweer haar derde cd Conatus uit, hetgeen “poging” betekent in het Latijn. Al snel wordt echter duidelijk dat Nika met zevenmijlslaarzen vooruit is gegaan en dan met name qua muziek. Haar stem is en blijft een imponerend en bij de keel grijpend gegeven. Deze kan galmen, groots, scherp en gotisch klinken, maar ook gevoelig en emotioneren. De verbeteringen die in de muziek zijn doorgevoerd bestaan vooral uit betere melodieën en instrumentaties, zonder dat de scherpe randen van de muziek verdwijnen. Daarnaast is het album ook beter geproduceerd door haar vriend Brian Foote (Nudge, Fontanelle, Kranky label). Ze laveert nog steeds van verstilde pianoliedjes naar bonkende ballads, industrieel getinte pop, galmende wave en glitch, waardoor er een soort catchy post-wave geluid uit rolt. Daar voegt ze nog wat klassieke en gotische elementen aan toe en het plaatje is compleet. Hiermee weet ze een mysterieuze en melancholische sfeer neer te zetten, die soms afstandelijk en op andere momenten juist warm en intiem is. Maar door alles heerst ook een prettige desolaatheid. Op fraaie wijze roept haar muziek wisselende associaties op met Fever Ray, Fleetwood Mac, Soap & Skin, Fennesz, Cold Cave, Diamanda Galas en niet in de laatste plaats door de stem ook Siouxsie And The Banshees. Je kunt dus gerust stellen dat haar zogeheten “poging” een meer dan geslaagde is geworden; een “successus”. Zola Jesus is van iemand die een goede poging waagt uitgegroeid tot een toonaangevende artieste. Dat is prijzenswaardig, maar veel belangrijker nog is dat het biologerende prachtmuziek oplevert.
MP3:
Vessel
door Jan Willem Broek