We Stayed The Path That Fell To Shadow

plus Senzor AM 427

Het innovatieve label Lost Tribe Sound weet al jaren kwalitatief hoogwaardige en originele muziek te koppelen aan prachtige artwork. Dit in 2011 opgerichte label van Ryan Keane, die zelf in Tokyo Bloodworm terug te vinden is, is gespecialiseerd in organische, zachte en verkennende muziek die wars van trends is en over genregrenzen heen stijgt. De muziek komt doorgaans ergens tussen folk, neoklassiek, filmmuziek, veldopnames en minimal music uit. Het levert veel tijdloze muziek op, die weliswaar modern is, maar tevens het verleden koestert.

Naast Tokyo Bloodworm wordt het label bevolkt door ook uit die band afkomstige artiest William Ryan Fritch en diens andere project Vieo Abiungo plus artiesten als Part Timer, Graveyard Tapes, Cock And Swan, Benoit Pioulard, Seabuckthorn, Alder & Ash, From The Mouth Of The Sun, kj, Mute Forest, Luton en Western Skies Motel. Dat kan op allerlei formaten zijn, van digitale releases en tapes tot vinyl en cd’s. Dat komt soms als losse release, maar ook al tweemaal als een gebundelde serie releases. Zo start in 2014 de “Leave Me Sessions” van William Ryan Fritch, dat in totaal 9 albums (in diverse formats) en meer dan 65 nummers omvat. Om er niets van mis te lopen en te besparen op de verzendkosten kon je jezelf op deze serie abonneren. In 2017 start het label de serie “Prelude To The Decline”, waarbij het niet zo is dat de releases gerelateerd zijn, maar wel dat ze in een fraai, eender vormgegeven editie verschijnen. Afhankelijk van de bundel die je besteld krijg je 7 cd’s (van diverse artiesten) of 5 lp’s of 5 lp’s plus 3 cd’s en 1 cassette of de “master bundle” bestaande uit 5 lp’s, 7 cd’s en 1 cassette. Hierop kon je jezelf wederom abonneren, hetgeen geld scheelt en ook digitale extra’s oplevert. De muziek is afkomstig van artiesten als William Ryan Fritch, Seabuckthorn, The Green Kingdom, Alder & Ash, From The Mouth Of The Sun, kj en meer.

Eind vorig jaar is het label een nieuwe serie gestart getiteld “We Stayed The Path That Fell To Shadow”, die weer een gevarieerd aanbod aan bundels biedt die je los kunt aanschaffen, maar waar je jezelf wederom op kunt abonneren. In dat laatste geval ploffen de in één keer verzonden items nu op de mat. Hierin zitten titels die dus al uit zijn en die nog officieel moeten verschijnen. Ik zal hier mijn bundel bespreken, die bestaat uit 4 cd boekwerken (A5 formaat), waaronder een verzamelalbum, een digitaal album en wat digitale bonustracks. De hieronder laatste twee besproken albums hebben respectievelijk 17 en 31 mei als releasedatum.

Various Artists – We Stayed The Path That Fell To Shadow (cd boek)
Om te beginnen is er het 11 nummers tellende compilatie album We Stayed The Path That Fell To Shadow, waarvan de opbrengsten ten goede komen aan liefdadigheidsinstellingen op het gebied van milieu en geestelijke gezondheid. Je vindt hierop een keur aan artiesten, die zich in zekere mate roeren op het ambient en neoklassieke vlak, al hebben de deelnemers elk hun eigen signatuur, dat wel echt precies bij Lost Tribe Sound pas. Dat geldt voor zowel labelgenoten als de graag geziene gasten. Uiteraard is William Ryan Fritch van de partij, solo maar ook naast Alder & Ash en Manyfingers. Oudgedienden Kiln zijn zij aan zij te horen naast Mute Forest en From The Mouth Of The Sun brengt een track samen met Seabuckthorn. Ik hoef ze niet allemaal op te lepelen, want je ziet ze in de speler hieronder keurig vermeldt staan. Het enige dat ik wil aangeven is dat het niveau van dit alles ontzettend hoog is. Stuk voor stuk prachtig diepgravende en meeslepende nummers. Aparte vermelding verdient toch ook het schitterende artwork en boekwerk vol fraaie foto’s. Een overdonderend en tot de verbeelding sprekend begin om de serie te openen.

 

Gavin Miller – Meander Scars (2cd boek)
Het tweede album, dat net als de compilatie al eind vorig jaar is uitgebracht, is Meander Scars van Gavin Miller, gestoken in een wonderschoon A5 boekwerk. Deze Britse muzikant is voordat hij solo gaat ook de helft van de groepen Worriedaboutsatan en zijproject Ghosting Season., waarmee hij veelal ergens landt tussen IDM, downtempo, techno en (dark) ambient. Solo brengt hij meer een mix van minimale postrock en ambient naar buiten. Op zijn nieuwe album bestaat de eerste schijf uit 4 delen “Upper Course”, waarop Miller samenwerkt met cellist en multi-instrumentalist Aaron Martin (From The Mouth Of The Sun, Black Vines, The Cloisters). In 37 minuten leveren ze breekbare composities, die zich op uiterst bedachtzame wijze ontvouwen. Delicaat en sober gitaargetokkel wordt omzwachteld door subtiele elektronica, waarin je soms etherische zangflarden hoort. Samen met onder meer het cellospel van Martin zorgt dat voor emotievolle en adembenemende momenten, die fans van hun andere projecten maar ook Olan Mill, Caught In The Wake Forever, Sylvain Chauveau en Richard Skelton wel zal aanspreken. De tweede schijf staan 4 delen “Lower Course”, waarop de nummers exact net zo lang duren als op de eerste. Het zijn dan ook dezelfde composities, maar dan zonder de inbreng van Martin. Dat levert veel kalere, haast skeletachtige stukken op. Toch maken deze minstens zoveel indruk, wat vermoedelijk komt omdat het veel meer aan de verbeelding van de luisteraar overlaat. Dat levert bezinnende pracht op. Een heel fraai complementair tweeluik.

 

Vieo Abiungo – The Dregs (digitaal)
Vieo Abiungo is één van de projecten van de veelzijdige Amerikaanse componist William Ryan Fritch. Hij is een autodidact multi-instrumentalist en speelt wel meer dan 30 instrumenten. Waarbij hij onder zijn eigen naam vaker richting neoklassiek en filmische muziek gaat, vaart hij met Vieo Abiungo veeleer een meer wereldse en experimentele folk georiënteerde koers. Door de vele instrumenten en zijn drang om te zoeken naar het onbekende levert dit doorgaans zeer verrassende muziek op. Dat is na een stilte van zeven jaar ook weer het geval op de digitale release The Dregs, die buiten de serie om ook als losse cassette (maak me gek) te krijgen is. Die laatste verschijnt dan weer in de “Dead West Tape Serie” van Lost Tribe Sound. Fritch zet weer een batterij aan instrumenten in, waaronder volgens mij cello, viool, contrabas, erhu dulcimer, citer, gitaar, tapes, fluit, sax, sitar, oud, drums, harp en (duim)piano. Veel in elk geval. Daarmee creëert hij fraaie patchworks van neoklassiek, folk, ambient, experimenten, elektronische ritmes, jazz en Afrikaanse en Oosterse geluiden. In 42 levert hij daarmee 14 uiterst originele tracks af, die doen denken aan een mix van Eyvind Kang, Bleeding Heart Narrative, Clogs, .O.rang, Aaron Martin, Beirut, The Third Eye Foundation en de muziek van Fritch onder zijn eigen naam. Een schitterend unicum.

 

William Ryan Fritch – Deceptive Cadence: Music For Film, Vol. I & II (2cd boek)
De autodidactische componist William Ryan Fritch heeft het in zich om grote hoeveelheden muziek te produceren en dat toch te koppelen aan hoge kwaliteit. Naast het bovenstaande Vieo Abiungo heeft hij ook gespeeld in Sole & The Skyrider Band, Tokyo Bloodworm, Death Blues en Hired Hand. Naast reguliere albums maakt hij onder zijn eigen naam ook dikwijls soundtracks. In 2015 verschijnt het digitale album Music For Film Volume I, waarop 30 stukken staan die voor uiteenlopende films gebruikt zijn. De multi-instrumentalist levert hierop rijk gedetailleerde melancholische neoklassiek. Spoedig verschijnt het nieuwe tweeluik Deceptive Cadence: Music For Film, Vol. I & II onder zijn eigen naam. Deel I is niet simpelweg een heruitgave van het eerder verschenen werk, maar een herziene versie, waarbij -zoals hij zelf zegt- het vet wordt weggesneden en alleen de meest adembenemende stukken uit het origineel worden achtergelaten en de rest wordt vervangen door zeker meer volwassen en duurzame composities. Dat levert 25 stukken op, die bij elkaar 71 minuten duren, waarop hij inderdaad een nog essentiëler geluid laat horen. Emotioneel gezien is het gefinetuned en door de volgorde iets te wijzigen is het ook meer een verhalend en meer pakkend geheel geworden. Dat terwijl het origineel ook al van een prima niveau is.
Daarnaast zit er dus het vervolg Deceptive Cadence: Music For Film, Vol. II bij, waar hij nog eens 20 tracks in 76 minuten voorbij laat komen. Ook hier heeft hij gezorgd dat de droefgeestig neoklassieke stukken een tot de verbeelding spreken geheel vormen. Door zijn grote arsenaal aan instrumenten, die hij hier wederom inzet, levert het weer rijke muziek vol uiteenlopende details op. Het klinkt net als op de eerste schijf soms alsof er een heel orkest aan het werk is. Tevens lardeert hij de muziek met wereldse, avant-garde, Oosterse en folkelementen, wat voor een heerlijk bevreemdend en eigenzinnig geheel zorgt. Dit deel twee is wat meer ingetogen en weet mij daardoor nog meer te grijpen. Hij brengt een soort hybride van Olan Mill, Richard Skelton, Vieo Abiungo, Seabuckthorn, Matthew Collings, Loren Nerell en Ben Chatwin. Deze luisterrijke pracht is wederom gestoken in een schitterend boekwerk. Een totaal kunstwerk!

 

The Phonometrician – Mnemosyne (cd boek)
“We Stayed The Path That Fell To Shadow” sluit eind mei af met de cd Mnemosyne van The Phonometrician. Hoewel de naam van dit project zo een titel uit de serie The Blacklist zou kunnen zijn, is het de soloaangelegenheid van de Mexicaanse multi-instrumentalist en filmcomponist Carlos Morales, die tegenwoordig in Los Angeles woont. Na diverse digitale releases presenteert hij nu zijn debuut. Op innovatieve en originele wijze maakt hij wisselende kruisbestuivingen van drones, ambient, folk, neoklassiek, noise en elektronische interventies. Veel wordt rondom zijn pakkende soms haast Barokke gitaargetokkel gebouwd. En daarmee weet hij je behoorlijk in de houdgreep te nemen. Je kunt goed horen dat hij gespecialiseerd is in filmmuziek, al zorgt dat hier enkel voor een meeslepend effect en brengt hij daarnaast nog heel veel meer. Daarbij moet je denken aan een gedroomde joint venture van Encre, Vieo Abiungo, David Darling, Hauschka, Gareth Dickson, Nick Drake en Jozef Van Wissem. Een album, ook weer prachtig vormgegeven, dat je in alle opzichten zal blijven heugen.

 

SENZOR AM 427 – We Stayed The Path That Fell To Shadow

PLAYLIST:
ARTIST – CD TITLE – SONG NUMBER+TITLE – (LABEL) – STARTTIME

Alder & Ash And William Ryan Fritch – We Stayed the Path That Fell to Shadow – 1. All Is Surprising to the Forgetful – (Lost Tribe Sound) – 0:00
Manyfingers And William Ryan Fritch – We Stayed the Path That Fell to Shadow – 6. A Threadbare Web – (Lost Tribe Sound) – 5:34
From The Mouth Of The Sun And Seabuckthorn – We Stayed the Path That Fell to Shadow – 10. Lesser Still – (Lost Tribe Sound) – 9:28

Gavin Miller – Meander Scars – 3. Upper Course III – (Lost Tribe Sound) – 13:45
Gavin Miller – Meander Scars – 4. Upper Course IV (Featuring Aaron Martin) – (Lost Tribe Sound) – 24:26
Gavin Miller – Meander Scars – 1. Lower Course I – (Lost Tribe Sound) – 32:50

Vieo Abiungo – The Dregs – 2. Cobble Together – (Lost Tribe Sound) – 41:14
Vieo Abiungo – The Dregs – 7. No Diamonds In These Mines – (Lost Tribe Sound) – 45:15
Vieo Abiungo – The Dregs – 12. Swagger – (Lost Tribe Sound) – 49:35

William Ryan Fritch – Deceptive Cadence: Music for Film, Vol. I – 2. Silent River – (Lost Tribe Sound) – 53:11
William Ryan Fritch – Deceptive Cadence: Music for Film, Vol. I – 6. Our Thirsting World – (Lost Tribe Sound) – 56:08
William Ryan Fritch – Deceptive Cadence: Music for Film, Vol. I – 20. Processional – (Lost Tribe Sound) – 1:01:12
William Ryan Fritch – Deceptive Cadence: Music for Film, Vol. II – 5. Unwittingly – (Lost Tribe Sound) – 1:05:43
William Ryan Fritch – Deceptive Cadence: Music for Film, Vol. II – 10. Familiar Patterns – (Lost Tribe Sound) – 1:09:54
William Ryan Fritch – Deceptive Cadence: Music for Film, Vol. II – 12. Sleight of Hand – (Lost Tribe Sound) – 1:14:36

The Phonometrician – Mnemosyne – 2. Golden River – (Lost Tribe Sound) – 1:21:45
The Phonometrician – Mnemosyne – 4. Here Comes The Storm – (Lost Tribe Sound) – 1:25:08
The Phonometrician – Mnemosyne – 11. Poppy Meadows – (Lost Tribe Sound) – 1:30:28

The Phonometrician – We Stayed the Path That Fell to Shadow – 2. The Fall of Cormoran – (Lost Tribe Sound) – 1:35:55
Alder & Ash – We Stayed the Path That Fell to Shadow – 7. Lest the Fever Takes Them – (Lost Tribe Sound) – 1:39:54
William Ryan Fritch – We Stayed the Path That Fell to Shadow – 11. Burrow – (Lost Tribe Sound) – 1:46:00

Comments

comments

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.