Voor de Zondagse rust…

“Voor de Zondagse rust” is een serie waarin we ons richten op muziek van het meditatieve, atmosferische karakter, dit kan gaan van postklassieke piano klanken tot drones. De verbindende factor is het relaxerende element in de muziek, ideaal voor een lome (Zon)dag.

Connect Ohm – 9980

Vandaag aandacht voor de remaster van 9980 van Connect Ohm op Ultimea, het Franse electronica label dat opereert vanuit Lyon. Connect Ohm is een samenwerking tussen twee soloartiesten die elkaar via afzonderlijke releases op Ultimea hebben leren kennen: Hidetoshi Koizumi a.k.a. Hybrid Leisureland uit Tokio en Alexandre Scheffer a.k.a. Cell uit Parijs. Twee wereldsteden en twee muzikale werelden die na een korte ontmoeting in Parijs besloten hun krachten te bundelen. Het eerst album dat hieruit is voortgekomen, oorspronkelijk gereleased in 2012 en de nu geremastered versie klinkt nu door mijn koptelefoon.

De muziek van Connect Ohm is groots en meeslepend. Kathedralen opgetrokken uit diepe warme drones, ondersteunt door pilaren van logge break beats. We zweven op de subtielere lichtere bel- en stringachtige geluiden door de immense gewelven van geluid. Het is een mooie samenkomst van subtiele, lichtere meer percussieve idm/ambient grootse drones en slepende beats. Ook de dynamiek op het album is mooi gelaagd en voegt toe aan het lome karakter van de muziek. Een echte relaxte zondagplaat, maar er is voor de aandachtige luisteraar ook voldoende te horen en de opbouw houdt de spanning er zeker ook in.

 

James Murray & Francis M Gri – Remote Redux

Opnieuw een duo uit verschillende landen, beiden autodidacte muzikanten. Murray woont in Londen, Gri in Milaan. Nadat ze op hun eigen labels muziek van elkaar hadden uitgebracht, Between Ocean and Sky van Gri op het label Slowcraft van Murray en Embrace storms van Murray op het label Krisalysound van Gri besloten ze dat het tijd was om de handen in een te slaan. Het resultaat van deze Londen-Milaan connectie is het album Remote Redux.

De muziek op Remote Redux is als een warme deken van geluid waar je lekker in kunt kruipen tijden deze koude dagen, een perfecte winter plaat dus. Maar ook in de zomer misstaat deze muziek zeker niet. De post-klassiek aan doende piano motieven van Gri vloeien moeiteloos samen met de warme elektronische klanken van Murray. Gri zijn organische gitaar drones geven een organische diepte aan de producties. Het thema dat als inspiratie voor dit album diende is het Japanse woord “Ma” ook bekend als “Negatieve Ruimte”. “Ma” is een Japans woord dat grofweg kan worden vertaald als “kloof”, “ruimte”, “pauze” of “de ruimte tussen twee structurele delen”. “Ma” is niet iets dat wordt gecreëerd door wezenlijke elementen, het speelt zich af in de verbeelding van de mens die deze elementen ervaart. Daarom kan “ma” worden gedefinieerd als een ervaringsplaats,”een leegte vol mogelijkheden” en als “de stilte tussen de noten die de muziek maken”.  Dit is natuurlijk een dankbare voedingsbodem voor abstracte muziek waarbij het gaat om het geluid als geheel en niet zo zeer over de “kunde” van de componist.

Comments

comments

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.