[cd/digitaal, Esc.rec]
Souvenirs Van De Woeste Grond is een project dat geïnitieerd is door Landschap Overijssel en Kunstenlab. De twee kunstenaars Heidi Linck en Hans Jungerius zijn op pad gegaan om verhalen te verzamelen die er over het landschap en de omgeving zijn, voordat deze in de vergetelheid geraken. Hierna zijn 8 verschillende kunstenaars met die verhalen aan de slag gegaan om er zo hun eigen “souvenir” mee te maken. De veelzijdige kunstenaar Harco Rutgers, die ook het prestigieuze label Esc.rec erop nahoudt, heeft voor de gelegenheid een cd laten samenstellen met door hem uitgenodigde artiesten. Deze artiesten mogen zich laten inspireren door de verhalen en landschappen of beide rondom Losser. Verhalen over de rivier de Dinkel, die van kleur kan veranderen, of de aanblik van prachtige eeuwenoude eiken, vermagerende koeien, jeugdverhalen, branden in de oorlog, fossielen in een oude steenfabriek, kapelletjes midden in de weilanden en een boerderij die in stukken werd gezaagd om later weer ergens te herrijzen. Naast natuurschoon wemelt het van de inspirerende verhalen. De zes genodigden voor deze compilatie is een ware erelijst geworden met Gluid, Gareth Davis, Machinefabriek, Wouter van Veldhoven, Reinier van Houdt en Weerthof. Alle nummers zijn voorzien van coördinaten van de divese locaties van de landschappen dan wel de plek waar de verhalen verteld zijn.
Gluid, het project van Bram van den Oever, opent met fiks onweer en plakt er hierna zijn typisch tot de verbeelding sprekende speelse IDM met elektro-akoestische elementen aan vast. Daarna valt de beurt aan de experimentele (bas, contrabas) klarinettist Gareth Davis, die weer op improvisatorische wijze te werk gaat en tevens piano en tape experimenten toevoegt aan zijn duistere, intrigerende geluid. Het houdt het midden tussen dark ambient, jazz, avant-garde en musique concrète. Rutger Zuydervelt mag hierna aan de slag met zijn legendarische Machinefabriek. Hij brengt een ongelooflijk mooie mix van spoken word (gesampled waarschijnlijk), neoklassiek en abstracte elektronica, die op overweldigende wijze weet aan te zwellen tot een haast orgastisch geluid. De volgende track is van Wouter van Veldhoven, die een mysterieuze mix van akoestische gitaar en elektronica brengt die wel in het straatje van The Boats past. Pianist Reinier van Houdt gaat dan aan de haal met stenen, korte golf radio, piano, e-bows, veldopnames en synthesizers. Hij brengt pure musique concrète, die zich op bloedstollende wijze weet te ontvouwen. Het eindigt allemaal weer met een zucht van verlichting en eigenaardigheid met klasbak Weerthof, die ook van alle markten thuis lijkt. Van rommelmarkt tot de bazaar in welk Arabisch land dan ook, Hier laat hij het betere samplewerk horen, dat ergens tussen avant-garde, jazz en toytronica inzit, met een bezwerende uitwerking. Ruim 38 minuten lang wordt je bestookt met uiterst biologerende muziek. Daarbij krijg je niet per se een beeld van het landschap of de verhalen, maar wel een indruk van de geweldige sfeer die dit met zich meebrengt. Een souvenir om in te lijsten, al is het maar om de geweldige verpakking en achtergrond. Maar muzikaal is het eveneens een meesterlijk gebeuren.
door Jan Willem Broek