[cd, Touch/Konkurrent]
Thomas Ankersmit is een Nederlandse muzikant, die inmiddels in het bruisende Berlijn woont maar ook nog wel eens in Amsterdam te vinden is. Hij is van huis uit altsaxofonist, maar heeft zich door de jaren heen ontwikkeld tot geluidskunstenaar. Hierdoor behoren ook elektronica en installaties tot zijn domein. Hij is vooral verknocht aan de Serge analoge modulaire synthesizer en fabriceert veelal muziek die ergens in de musique concrète, drones, minimal en abstracte muziekhoek zit. Hierbij hebben met name akoestische fenomenen zijn interesse, zoals geluidreflecties, infrasone trillingen, geregisseerde projecties van geluid en OTO akoestische emissies (OAE, een verschijnsel waarbij het oor zelf geluid voortbrengt, hetgeen ze ook bij zuigelingen gebruiken om het gehoor te testen). Inmiddels heeft hij sinds 2001 al albums uitgebracht met Jim O’Rourke, Valerio Tricoli, een live cd en in eigen beheer nog enkele releases. Tevens heeft hij met de groep Free Quartett, samen met Axel Dörner, Joe Williamson en Sven-Åke Johansson, in 2006 een cd gemaakt vol free jazz en improvisaties. Kortom, van vele experimentele markten thuis.
In december 2011 wordt deze muzikale avonturier uitgenodigd door CalArts (Californian institute of the Arts) in Los Angeles. Daar mag hij werken op de door Serge Tcherepnin ontworpen “Black Serge”, die volledig gerestaureerd is. Hij gaat er intensief mee aan de slag om er werkelijk van alles uit te slepen. Het resultaat is nu te horen op Figueroa Terrace, uitgebracht door het prestigieuze Touch label. De naam is vermoedelijk ontleend aan de straat in Los Angeles waar Thomas heeft gelogeerd. De schijf bevat één lange track van 37 minuten, die langzaam van karakter verandert. Voor een maximaal luisterresultaat verdient het de voorkeur om de cd onder de koptelefoon te ondergaan. Zonder kan eveneens en ook dan krijg je een intrigerend minimalistisch resultaat, dat je aan de luidspreker zal kluisteren. Je krijgt onder de koptelefoon er echter een dimensie bij doordat al die akoestische fenomenen zich voltrekken plus het feit dat je meer geluiden hoort, al dan niet door je eigen oren geproduceerd. Ook worden sommige klanken, met name de meer noisy en de bastonen haast fysiek, hetgeen je door je hele lijf voelt; de muziek omhult je in plaats van een eenvoudige weg van de bron naar je oor te banen. Hij brengt een soort digitaal oerwoud, waar het wemelt van de verschillende geluiden. Hierbij varieert hij in volume, rauwheid, amplitudes en dichtheid van het geluid, waardoor de compositie toch steeds weer anders klinkt. Van intens compact tot driedimensionaal en ruimtelijk, waarbij Ankersmit zeker met dat laatste voor een unieke luisterbeleving zorgt. Zijn compositie of beter gezegd muziekexcursie waaiert uiteen van abstract en minimal elektronica tot musique concrète, ambient en drones. Hoewel er geen vergelijk passend is moet je het ergens tussen Ryoji Ikeda, Machinefabriek, BJ Nilsen en Phill Niblock zoeken. Een toonaangevend meesterwerk!
door Jan Willem Broek