[cd, Two Gentlemen/Konkurrent]
Na de terugkeer van de Swans is er nu weer een nieuwe van de Zwitserse post-industrial formatie. The Young Gods, waardoor de jaren 80 en 90 weer in volle glorie herrijzen. Die naam ontlenen ze trouwens van één van de eerste epees van de Swans. Eén groot verschil met de Swans is dat de Young Gods er nooit mee gestopt zijn, maar slechts minder zichtbaar zijn geworden. Dat heeft ongetwijfeld met hun koerswijziging te maken. Op hun vijf eerste cd’s, The Young Gods (1987), L’Eau Rouge (1989), Play Kurt Weill (1991) vol covers, TV Sky (1992) en Only Heaven (1995), gaan ze al van post-industrial naar meer rock en songgeoriënteerde muziek. Met name op het laatst genoemde album incorporeren ze ook al meer ambient. Ambient is ook het genre waarmee ze doorgaan, later zelfs aangevuld met vette beats en vaak zonder zang of op de achtergrond. Eén van de sterkste kanten van de band is toch wel de dynamiek en afwisseling binnen de muziek en bovenal de zang van kopman Franz Treichler. Of de muziek nu keihard is of uiterst gevoelig, die zang hakt er altijd in. De sterke ideeën zijn ook op die latere platen als Second Nature (2000) en Music For Artificial Clouds (2004) gebleven, net als hun manier om met samples en elektronica de rockmuziek opnieuw vorm te geven. Maar de “hits” en platen die van A tot Z beklijven ontberen ze een beetje, dat terwijl de band live altijd in staat blijft je in vervoering te brengen. Hun oude vorm krijgen ze weer terug op Super Ready / Fragmenté (2007), uitgebracht op het label Ipecac van bewonderaar Mike Patton. Maar wellicht zijn de fans van het eerste uur dan allang afgehaakt, hoewel die daar prima aan hun trekken komen. Al is het maar omdat producer Roli Mosimann (ex-Swans, Wiseblood) weer is aangeschoven. Ze brengen nu, als je de diverse mix- en liveplaten even buiten beschouwing laat, hun negende cd Everybody Knows uit. Naast Franz bestaat de formatie uit toetsenist Alain Monod (Al Comet), percussionist Bernard Trontin en multi-instrumentalist Vincent Hänni (Peeping Tom). Ook Roli Mosimann zit nog steeds aan tafel als producer, medeschrijver en gastmuzikant (drums, synthesizers). Het mooie van deze cd is dat het je moeiteloos terugneemt naar de duistere hoogtijdagen van de jaren 90, maar je ook veel verfrissend nieuws laat horen. De vele jaren van experimenteren met samples, ritmes, elektronica en het betere knip- en plakwerk werpen nu duidelijk hun vruchten af. De industrieel getinte rock is doorspekt van de elektronica, psychedelische en spirituele elementen (zoals de experimenten op de Hang). Ambient, beats en hun typische rockgeluid in perfecte harmonie. En niet te vergeten met die sterke indringende zang van Franz. Bij vlagen gooien ze ook het tempo weer ouderwets omhoog. Ze hebben hier een indrukwekkende, ijzersterke totaalplaat gemaakt. Ouderwets genieten in een moderne setting.
Luister Online:
Everybody Knows (album)
door Jan Willem Broek