[digitale ep, Front & Follow/Cargo]
Front & Follow is een veelzijdig label met verrassende, sterke releases, waarvan Andy Nice, Elite Barbarian, Sone Institute en natuurlijk ook The Doomed Bird Of Providence uitstekende voorbeelden zijn. De afgelopen paar jaar zijn er vooral bijzondere projecten uitgebracht op het label. Naast een digitaal remix album van Last Harbour is dat de serie Long Division With Remainders (2010). Hierop worden op ambitieuze wijze door diverse artiesten 14 versies van dezelfde ep gemaakt en elk van de 14 artiesten doet dat ook nog eens met 4 tracks ieder. Deze 4 dubbel cd, met onder meer Helen Watson, Leylan Kirby, Sone Institute, Isnaj Dui en Sone Institute, is een ambitieus begin geworden van een nieuwe reeks. Deze tweede serie die vorig jaar van start is gegaan en hieraan gelieerd is, bestaat uit een digitale epees onder de naam Collision/Detection. Deze zullen vermoedelijk dit jaar als boxset verschijnen. Ik zal het idee erachter nog eens uit de doeken doen: elke deelnemer stopt geluiden in de grote “pot”, waaruit de deelnemers weer geluiden vissen om er een 4 track epee van te maken. Inmiddels zijn hier al 6 zeer interessante epees uit voortgekomen van respectievelijk Psychological Strategy Board, West Norwood Cassette Library, The Lord, Hong Kong In The 60s, BLK w/BEAR en Kemper Norton.
Nummer 7 uit deze prestigieuze serie komt van The Doomed Bird Of Providence. De oorspronkelijk Australische, inmiddels Britse band rond componist, zanger en multi-instrumentalist Mark Kluzek weet diepe indruk te maken met een duistere mengelmoes van folk, ballads, post-rock en nachtelijke atmosferen, waarvan hun debuut Will Ever Pray (2011) het overtuigende bewijs is. Daarnaast hebben ze een handvol met epees gemaakt, die er allen mogen wezen. De muziek met Mark’s vervaarlijk klinkende, geknepen stem en het robuuste accordeon- en pianospel sluit hier prima bij aan. Violist Daniel Merrill (Dead Rat Orchestra), bassist Stafford Glover (Extreme Noise Terror, Beatglider), ukelelespeler Drew Barker (Soup, Croft) en gitarist Richard Acton (Limn) staan hem hier regelmatig terzijde, her en der aangevuld met violiste Rachel Laurence en gitarist Tony Ramsey. Samen creëren ze een obscuur geheel dat net zo duister als wonderschoon is. De dreigende viool- en accordeonpartijen zijn van een ongekende klasse en raken je diep. Je hoort van alles terug in deze donkere pracht, van The Long Dead Sevens, Scott Walker, Current 93, Tom Waits en Kiss The Anus Of A Black Cat tot Jacques Brel, Ennio Morricone, Vic Chesnutt, Espers, Swans, Last Harbour en The Dirty Three.
Juist om deze reden ben ik zeer benieuwd naar hun bijdrage in de serie, aangezien zij geen elektronische act zijn. En die hebben het in mix-land over het algemeen toch gemakkelijker. Op deze mini is hun inbreng zelfs tweeërlei. Ten eerste hebben ze 4 songs vervaardigd waarbij ze zoveel mogelijk geluiden uit de databank hebben gebruikt naast hun eigen instrumenten. En daarbij hebben ze er ook nog eens 4 soundtracks mee willen maken voor 4 korte films. Het is ze allemaal gelukt, en hoe; 3 van de 4 videos (plus muziek) zijn hieronder te beluisteren. Je krijgt overrompelende instrumentale muziek, die wel de sfeer uitademt van en klinkt als The Doomed Bird of Providence, maar dan toch weer heel anders. Naast bovengenoemde invloeden die er ook nog wel door zitten komt daar ook het mysterieuze geluid van Larsen bij. Maar de instrumentale songs weten je bij de strot te grijpen door hun kracht, mysterieuze duisternis en verbluffende pracht. Eén van de sterkste in de serie tot nu toe.
door Jan Willem Broek