[cd, Staubgold/Konkurrent]
De door mij hier veelvuldig besproken artiest, radiomaker, dj, journalist en labelbaas (BiP_HOp, Pandemonium) Philippe Petit is tegenwoordig een belangrijke spil in de hedendaagse avant-gardistische muziekwereld. Niet alleen solo en met zijn vele samenwerkingsverbanden, maar sinds 2007 ook met het gezelschap Strings Of Consciousness. Dit in eerste instantie instrumentale en internationale gezelschap bestaat naast Philippe (elektronica, laptop, draaitafels, cimbalen) uit Hervé Vincenti (gitaar, sampler, orgel, synthesizer, bas) en verder wisselend uit artiesten als Perceval Bellone (sax, klarinet, orgel, Tibetaanse schalen), Raphaelle Rinaudo (elektrische harp), Andy Diagram (trompet, elektronica) van Spacehead en Pere Ubu, Alison Chesley (cello) en Pierre Fénichel (contrabas). Allen geven, naast nog een paar anderen, ook weer acte de présence op de vierde cd From Beyond Love en de tweede van een trilogie. Ze presenteren 5 composities met een totale lengte van ruim 42 minuten. Net als op het vorige album Our Moon Is Full werken ze samen met diverse gastzangers, hetgeen ook het doel is van dit drieluik. Wat dat betreft heeft het wel iets weg van de Philippe Petit & Friends platen. Op deze cd werken ze met de vocalisten Julie Christmas (Battle Of Mice, Made Out Of Babies, Spylacopa), Andria Degens (Pantaleimon, Current 93), Graham Lewis (Wire, Wir, Dome, He Said, P’O, Duet Emmo), Cosey Fanni Tutti (Chris & Cosey, Throbbing Gristle), Lydia Lunch en Eugene Robinson (Oxbow). Alleen op papier is dit al meer dan indrukwekkend te noemen. Ook qua muziek is dat dik in orde. Ze leggen een breed en gevarieerd klankenpalet aan de dag. De cd opent namelijk met de post-rocktrack “The Drone From Beyond Love”, alwaar Julie Christmas haar strot lekker open mag trekken. Daarna gebruiken ze meer jazzelementen en avant-garde in “Sleepwalker”, die op de dromerige prachtstem van Andria Degens mag rekenen. Graham Lewis brengt met zijn heerlijk zware stem de stemmige, nachtelijke jazzy track “Bugged” erna lekker op gang. Ook hier worden er avant-gardistische maar ook progrock elementen toegevoegd. In “Finzione” krijg je bevreemdende filmische pracht met Cosey Fanni Tutti als zoetgevooisde gids door het surrealistische klanklandschap. De cd besluit met het 19 minuten durende, bloedstollende “Hurt Is Where The Home Is”, waar Lydia Lunch en Eugene Robinson een vocaal duet uitvechten, zowel pratend als zingend. De muziek er omheen houdt het midden tussen industrial-ambient, jazz en avant-garde om in een soort neoklassiek geheel te eindigen. Telkens is het een fraaie mix van akoestische instrumenten en elektronica op dit album, waarbij ze avontuurlijkheid en innovativiteit hoog in het vaandel hebben staan. Qua referenties moet je denken aan Kammerflimmer Kollektief, Bohren & Der Club Of Gore, Tortoise, The Cinematic Orchestra, Tuxedomoon, Strange Attractor, The The, Virgin Prunes, Supersilent, Tied+Tickled Trio en de muziek van alle betrokkenen zelf. Het is van een ongekende kwaliteit en pracht. Intrigerend en overtuigend goed!
Luister Online bij Soundcloud:
The Drone From Beyond Love
door Jan Willem Broek