[cd, Boring Machines]
Elke rechtgeaarde experimentele Italiaanse artiest komt een keer uit op het Boring Machines label en elke liefhebber van het genre zal daar ook met enige regelmaat uitkomen. Simon Balestrazzi is al sinds 1981 bezig met muziek maken en begint als vijftienjarige al met het bouwen van experimentele muziekinstrumenten. Hij richt in eerste instantie de industriële, experimentele rockgroep T.A.C. (Tomografia Assiale Computerizzata) op, die tot 2004 albums blijft uitbrengen. Ondertussen start Simon ook de groepen Kino Glaz, Dream Weapon Rituel, ESP, Deep Engine en Quamanek. Daarnaast speelt hij onder meer in Kirlian Camera, Electrified Ether, Moex en werkt hij samen met vele, uiteenlopende artiesten. Ook onder zijn eigen naam maakt hij muziek, waarvan The Sky Is Full Of Kites zijn nieuwste is. Hij presenteert 3 lange stukken, die samen bijna een uur duren. Het is ouderwets goede elektro-akoestische muziek. In de eerste “Under Pressure” laat hij een bijna half uur durend klanklandschap horen vol tribale ambient en subtiele industrial die behoorlijk tot de verbeelding weet te spreken. In de tweede compositie “Persistence Of Memory” begint hij met een surreële soundscape die uiteindelijk igelardeerd wordt met allerlei grillige metaalachtige klanken. Tot besluit komt hij met de titeltrack, die weer heel atmosferisch is, maar ook behoorlijk surreële en soms angstaanjagende elementen bevat. Alle geluiden komen van zelf gebouwde instrumenten, die hij met elektronica dan wel de laptop bewerkt. Het is een eigenzinnig hoorspel geworden dat associaties oproept met S.E.T.I., David Lynch, Philippe Petit, PAS en Heroin In Haiti. Het beeld van vliegers in de lucht gaat dan niet helemaal op, maar voor de rest brengt hoogvlieger Simon Balestrazzi hier wel een ijzersterk werk waar je dikwijls naar lucht moet happen.
Luister Online bij Soundcloud:
Persistence Of Memory
The Sky Is Full Of Kites (albumscheuten)
door Jan Willem Broek