[2cd, Second Language Music]
Er is de laatste jaren een enorme opleving geweest van dan wel interesse in de Britse folkmuziek. Artiesten als Nancy Elizabeth, Fran Rodgers, Laura Marling en Essie Jain zijn daar sterke voorbeelden van. Maar de in New York geboren en in Engeland opgegroeide zangeres, multi-instrumentaliste en singer-songwriter Sharron Kraus doet al meer dan 10 jaar niets anders dan het vertolken van traditionele muziek en hangt ergens tussen haar geboorteland en haar huidige vaderland in. Dat doet ze overigens niet bepaald met oogkleppen op en ze experimenteert er dan ook graag op los. Naast 6 prachtige soloalbums vol wereldse neofolk, folkrock en altcountry, brengt ze ook in samenwerking met The Iditarod, Christian Kiefer, Helena Espvall/Meg Baird en Michael Tanner (The A. Lords, The Cloisters, Thalassing, United Bible Studies) geweldige albums uit. En of dat allemaal nog niet genoeg is houdt ze er ook nog de bands Rusalnia (psychedelische folk met Gillian Chadwick en gastspeler Greg Weeks), Tau Emerald (darkfolk met Tara Burke) en The Feather Gatherers (altcountry en folk met Jonathan Marshall op na en geeft ze acte de présence in United Bible Studies en op diverse compilaties. Een zeer veelzijdige moderne troubadour die een stapel van indrukwekkende en wonderschone releases achter zich aansleept.
Nu komt ze met haar nieuwste wapenfeit Pilgrim Chants & Pastoral Trails, uitgebracht op het sublieme Second Language Music. Het is de vijfde release in de zogeheten “library series”; de eerste is van Directorsound, de tweede van Piano Magic, de derde van Áine O’Dwyer en de vierde van Colleen. Alles in deze serie wordt uitgebracht in een A5 hardcover hoes, die ook zo in je boekenkast kan prijken. Het nieuwe album is 8 composities rijk en heeft een lengte van 36 minuten. Sharron Kraus gooit naast haar etherische zang ook gitaar, dulcimer, orgel, recorders, drones, percussie-instrumenten en veldopnames in de (vredige) strijd. Ze wordt vergezeld door harpiste Harriet Earis (The Gentle Good, Bliss), drummer Mark Wilden (ook op Sharron’s album The Woody Nightshade) en toetsenist Simon Lewis. Hetgeen ze laat horen houdt het bezwerende midden tussen folk, psychfolk, new weird America, dark folk en drones. Folk in allerlei facetten belicht. Van wonderschone pastorale tot duistere en psychedelische songs. Kraus weet als geen ander hoe je op hedendaagse en wereldse wijze de geluiden van weleer met vormgeven, zonder met weke of lichtzinnige muziek te komen. Aan de andere kant zijn haar duistere en veelal uiterst melancholische creaties ook nooit echt terneergeslagen, maar weten op bezinnende wijze te schitteren. Haar verslavende en tot de verbeelding sprekende sound kruipt diep onder je huid en weet zowel te ontroeren als te intrigeren. Denk aan een betoverende hybride van Espers, Meg Baird, United Bible Studies, The Owl Service, Fern Knight, The Iditarod, Nancy Elizabeth, The Cloisters, His Name Is Alive, Fursaxa, Plinth en Fairport Convention om enigszins een idee te krijgen. Een overrompelend nieuw werk van een groots artiest.
Abonnees van Second Language Music en de eerste kopers via het label zelf krijgen bij deze toch al fantastische release ook nog de bonus cd Night Mare. Hierop staan 9 tracks die tezamen bijna een half uur duren en bepaald geen kliekjes bevat. Een grote verrassing is het zelfs, want hierop zoekt ze meer de drones op, hetgeen een onderschat en vaak verkeerd gebruikt genre is. Ook, of juist folk leent zich uitstekend hiervoor. Ze brengt in een David Lynch-achtige sfeer nummers waarvoor Chora(s)san Time-Court Mirage, Richard Skelton, Celer, Grouper, Birds Of Passage en Popul Vuh hun hand niet voor zouden omdraaien. Het is een heerlijk psychedelisch geheel vol drones, folk, neoklassiek en filmmuziek geworden. Sharron zingt hier ook niet echt, maar zet haar stem in als klankgenererend (drone) instrument. De perfecte soundtrack voor een bevreemdende nachtmerrie en een magistraal toetje op een prachtig vormgegeven topalbum.
door Jan Willem Broek