Richard Moult – Yclypt / Various Artists: End Of A Season

Yclypt-rm[2x cd, Second Language]

Je loopt door het bos, ruikt de mossige aarde en ontwaart een diversiteit aan bladeren op de grond. Door de bomen, waar de kaalslag heeft plaats gevonden, zie je een bibberend zonnetje. De bries die waait is kil maar aangenaam. Geen spoortje meer van de zomer. De wereld is nog steeds gevarieerd ingekleurd, maar bezien door een sepiafilter. Het is herfst, de tijd waar alles afsterft als offer voor de bloei van het jaar erna. Triest en wonderschoon tegelijkertijd. Dat gevoel bekruipt je ook Yclypt, de nieuwste cd van de Britse componist, schilder en dichter Richard Moult. Hij heeft zich voor zijn muziek laten dicteren door bomen, heggen en eksters en er geluidsgedichten van gemaakt. Moult heeft in het verleden al samengewerkt met David Tibet (Current 93) en gespeeld in bands als Far Black Furlong, United Bible Studies, Momick, Orchestra Noir, Plinth en Agitated Radio Pilot. Daarnaast heeft hij al diverse solowerken op zijn naam staan, zoals het vorig jaar verschenen Celestial King For A Year, waarop hij een intrigerende, intense en bloedmooie spookwereld schetst met zijn muziek. Dat doet hij met mellotron en elektronica en zes gasten op zang, viool en altviool. Net als zijn nieuwe album verschijnt deze in gelimiteerde oplage op het prestigieuze Second Language label. Yclypt, hetgeen oud Engels is voor “omarmen”, verschijnt in een gelimiteerde oplage van 500 stuks. Richard Moult brengt hier de composities en de elektronica en laat zich begeleiden door 3 violisten en 2 altviolisten, waarvan een deel ook al eens naast hem heeft gestaan op zijn vorige cd en bij Orchestra Noir. Dat levert 6 bloedstollend mooie neoklassieke stukken op, met her en der wat Barokke elementen, die door merg en been gaan. Het is droefgeestig, intens en dikwijls tot tranen roerend. De muziek doet denken aan die van Olan Mill, Richard Skelton en Greg Haines. De cd wordt geleverd in een doorzichtig papieren zakje, met daarin een door Richard gemaakte ansichtkaart (als voorkant), een dubbelgevouwen boekje van hetzelfde formaat met daarop alle info en een gedicht en tevens 3 doorschijnende gedroogde blaadjes. Het is tederheid en herfst gevangen in een papieren zakje. 33 minuten lang weet Richard Moult je ademloos mee te nemen naar een schitterend herfstlandschap. De meteorologische herfst is reeds begonnen, de muzikale nu ook.
End-of-a-seasonAbonnees van het Second Language krijgen er ook de verzamelaar End Of A Season bij, maar deze is ook los verkrijgbaar. Het label begint meer en meer een verbindende schakel tussen 4ad, Kranky, Miasmah en Erased Tapes te worden, zij het kleinschaliger en persoonlijker. Als abonnee krijg je dus vaak een extra cd bij de reguliere releases. Vandaar dat deze catalogusnummer 18x (en die van Moult 18) draagt. Op deze compilatie, met wederom artwork van Richard Moult, krijg je een prachtig overzicht van het label, aangevuld met een nieuwkomers en exclusieve tracks. Nieuw zijn The Cloisters, één van de vele projecten van Michael Tanner (Plinth), Directorsound, The Home Current en Áine O’Dwyer van United Bible Studies, waarbij de laatste twee genoemden hier een exclusief nummer leveren. Verder krijg je eerder verschenen tracks van Richard Moult, Memory Drawings, Mark Fry/The A Lords en Tyneham House en exclusieve en bovenal ijzersterke bijdragen van Piano Magic, Klima en Glen Johnson (Piano Magic, Textile Ranch, Future Conditional). Dat levert een schitterend overzicht op een evenzo label, dat net als bovenstaande werk vervuld is van de herfst.

door Jan Willem Broek

Comments

comments

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.