[cd, Morr Music/Konkurrent]
Er zijn van die droomhuwelijken in de muziek, waarbij je eigenlijk nadien niet snapt dat die niet veel eerder gesloten zijn. Het nieuwe samenwerkingsverband Orcas is daar een uitstekend voorbeeld van. Hier slaan namelijk Rafael Anton Irisarri en Thomas Meluch de muzikale handen ineen.
Rafael Anton Irisarri is een uit Seattle afkomstige muzikant, die solo ergens tussen de neoklassiek en postminimalisme uitkomt. Zijn muziek komt onder meer uit op labels als Miasmah en Room40. Hij heeft ooit het label Kupei Musika gerund en tevens op een blauwe maandag gewerkt met het alias Luken. Daarnaast gooit hij hoge ogen met zijn project The Sight Below, met albums op Ghostly International, waarmee hij ergens tussen ambient, techno, shoegaze en glitch uitkomt. Het is een veelzijdig muzikant, producer en remixer, die ook op diverse spraakmakende compilaties van zich laat horen.
De Amerikaan Thomas Meluch, tegenwoordig woonachtig in Engeland, is ook niet bepaald een onbekende. Hij heeft als Benoît Pioulard al drie cd’s voor het prestigieuze Kranky label gemaakt. Deze bevatten uiterst melancholische singer-songwritermuziek op akoestische gitaar aangevuld met elektronica, piano en allerhande instrumenten. Zijn muziek kenmerkt zich door die intieme slaapkamersfeer, maar dan wel in volledige duisternis gehuld. Hij is een uitstekende singer-songwriter en multi-instrumentalist.
Mijn hart maakt dan ook een sprongetje bij het nieuws dat beide heren samen gaan werken. En terecht zo blijkt. Ze brengen hun debuut Orcas uit op Morr Music, de thuisbasis van de betere elektronische pop. Nu kan je de muziek van beide heren nu niet direct onder de pop scharen, maar ze brengen wel een geluid dat iets meer die kant opschuift. Dat komt met name door veelvuldig opduikende, breekbare zang. De muziek is rijk gedetailleerd, maar klinkt mede door het rustige karakter ervan sober. Ze brengen op uiterst bedachtzame wijze wisselende collages van akoestische gitaar, veldopnames, strijkarrangementen, glitches, drones en piano. Op een laag eronder hoor je dan nog eens allemaal speelse en krakende elektronica en beats echoën, die de muziek een enorme diepgang geven. Het is dan ook niet simpelweg een som van beider muziek, maar een machtsverheffing van een minimale extrapolatie van beide. Het levert een geluid op, waar geen noot teveel gespeeld wordt en alles tot de essentie is teruggebracht. Als fraai gebouwde geraamtes waaraan ze een geheel eigen en steeds wisselende invulling geven. De muziek die ergens tussen ambient, singer-songwritermuziek, glitch, drones, minimale shoegaze en rudimentaire wave uitkomt is bijzonder dromerig en droefgeestig, maar weet zich tevens als een warme deken om je heen te wikkelen. De associatie is het sterkst met de meer minimale stukken van The Sight Below en op een afstand ook hun solowerken. Daarnaast hoor je afwisselend referenties als Mark Hollis (Talk Talk), David Sylvian, Stars Of The Lid, Brian Eno,Iron & Wine, Jacaszek, Deaf Center, Goldmund, Dif Juz en qua mystieke sfeer ook This Mortal Coil voorbijkomen. Eén van de hoogtepunten is het hartverscheurende lied “Until Then”, dat met zang en waterige pianopartijen begint en eindigt in een gruizige mix van shoegaze en glitch. Maar ook de overige stukken op dit sfeervolle album zijn van een uitzonderlijke kwaliteit en schoonheid. Hopelijk gaan ze hiermee verder, want deze fluisterrijke pracht smaakt naar meer. Grote klasse!
Luister Online:
Orcas (albumsnippers)
Luister Online bij YouTube:
Until Then
door Jan Willem Broek