NNM is een serie waarin we nieuwe muziek van Nederlandse artiesten bespreken.
The Bullfight – Amen, Demon / Het Interview (2cd+boek, Brandy Alexander Recordings)
Wat is er leuker dan het nieuwe recensiejaar te openen met eentje in deze NNM categorie? En dan ook nog eens van de geniale Rotterdamse band The Bullfight, dat niet alleen hun discografie gestaag laat groeien, maar ook met hun projecten en muziek steeds groter uitpakt. De muziek, die zich op eigenzinnige wijze altijd ergens tussen dark cabaret, pop noire en donkere folk ophoudt, weet keer op keer een diepe indruk te maken. Muziek die ook ver buiten onze landgrenzen succes zal kunnen hebben. Maar ze blijven zichzelf met hun bescheiden, eigenzinnige, innovatieve, ambitieuze en esthetisch maar zo avontuurlijke aanpak. De groep, geformeerd rondom tekstschrijver Nick Verhoeven (zang) en muziekschrijver Thomas van der Vliet (gitaar, piano, organ, mellotron, samples) en tevens labeleigenaar van Brandy Alexander Recordings, debuteerden in 2004 en gaan dus hun twintigjarig muzikale jubileum vieren dit jaar. En dat doen ze groots met hun nieuwste release.
Deze negende release (al hangt het er vanaf wat je precies meerekent) Amon, Demon / Het Interview is alweer één die op voorhand nieuwsgierig maakt. Het is in feite de soundtrack geworden voor het debuutroman van Thomas van der Vliet. In het boek vind je twee cd’s, namelijk Amen, Demon met 10 liedjes van bij elkaar zo’n 34 minuten en Het Interview met nog eens 14 hoofdzakelijk instrumentale tracks van samen bijna 37 minuten lang. Ik ben niet echt een boek recensent, maar kan zeggen dat Thomas van der Vliet een vlotte en meeslepende stijl van schrijven heeft. Die 150 pagina’s (over een cynische journalist versus een bekende Nederlandse acteur) lees je in mum van tijd uit. Ik heb het geprobeerd goed naar de muziek te luisteren tijdens het lezen, maar het zorgde vooral voor een heel goede leesatmosfeer. Daarnaast ben ik de albums ook los gaan beluisteren. De band wordt hierop overigens gecompleteerd door André van den Hoek (drums), Werner Hartlief (gitaar), Conrad Freling (banjo, mandoline), Eddie Kuijpers (bas, contrabas), Tim Moerkerken (Fender Rhodes, piano, orgel), Esther Vroegindeweij (viool), Dick Ronteltap (saxofoon) en tevens zangeres Daisy Cools. Die laatst genoemde biedt met haar werkelijk narcotiserende, etherische stemgeluid zo’n mooi tegenwicht aan de herfstige zang van Nick, die er zelf ook mag wezen met zijn Nick Cave meets Tom Waits-achtige geluid. De muziek is ondanks de grote bezetting nooit overdadig maar enkel doeltreffend en uitkomend in de eerder genoemde categorieën, al denk ik niet dat ze zich daar zo mee bezighouden. Het zijn vooral makers van sfeer die tot de verbeelding weet te spreken. Om een idee te krijgen moet je denken aan een kruisbestuiving van Nick Cave & The Bad Seeds, Anywhen, The White Birch, 16 Horsepower, Chantal Acda, VanWyck, The Doomed Bird Of Providence en nog wel meer melancholisch gestuurde artiesten. Ademloos en vol onophoudend kippenvel heb ik deze prachtmuziek beluisterd.
Dan is er na deze ook nog de tweede schijf (de score), waar ze voor de meer instrumentale kant hebben gekozen. Toch is Daisy Cools er wel op te horen, maar dan meer neuriënd. De rest wordt hier ingekleurd door Thomas van der Vliet (gitaar, piano, samples), André van der Hoek (drums), Ludo de Goeje (viool, accordeon, synthesizer), Werner Hartlief (gitaar), Tim Moerkerken (piano) en Esther Vroegindeweij (viool). Hoewel de droefgeestige sfeer zeker aansluit op de eerste schijf, roept het hier ook andere associaties op, mede door het meer duistere en mysterieuze karakter. Zo moet ik, hoewel de sound echt volslagen The Bullfight eigen is, ook denken aan Nick Cave & Warren Ellis, Mpgwai, The Dirty Three, Zbigniew Preisner, Michael Nyman en Library Tapes, die allen op eigengereide wijze de soundtrack kunnen aanvliegen. Het lijkt me overigens best lastig je eigen score te schrijven, maar daar is van der Vliet met vlag en wimpel in geslaagd.
Dit werk is het bedoeld als een eenheid, iets waar je los en in combinatie van de delen kunt genieten. Je kan het op vele manieren aanpakken, wat het nog interessanter maak. Zo kan je via een QR-code in het boek deze voorgelezen krijgen door Alex Roeka. En ook dat kan je weer met of zonder muziek doen. Er staat werkelijk geen maat op deze band, die een multimediaal, meesterlijk totaalkunstwerk aflevert, dat nu al de lat ongenadig hoog legt voor de jaarlijsten.
P.S.: Bestellen kan via de website van The Bullfight. Er is ook een LP versie beschikbaar.