NNM is een serie waarin we nieuwe muziek van Nederlandse artiesten bespreken.
Fani Konstantinidou – Winter Trilogy/ The Big Fall (cd, Moving Furniture)
NNM is inderdaad een serie voor Nederlandse artiesten, al ben ik niet zo chauvinistisch ingesteld. Sterker nog, ik blik heel graag en ver buiten onze landgrenzen en vind ook in eigen land dat andere culturen zorgen voor verrijking en niet in de laatste plaats op muzikaal gebied. Waarom ik dan met een Griekse artiest als Fani Konstantinidou kom aanzetten? Omdat zij nu al jaren hier werkt en woont. En omdat het kan!
Konstantinidou is een componiste, geluidskunstenares, docente en muziekonderzoekster. Ze heeft klassieke gitaar- en muziekgeschiedenis gestudeerd en een bachelor in muziektechnologie en akoestiek. In Griekenland heeft ze elektro-akoestische muziekcomposities gestudeerd en in Nederland aan het Koninklijk Conservatorium in Den Haag. Inmiddels is ze ook nog eens een promovendus aan de UvA en onderzoeksassistent aan het Instituut voor Sonologie, dat verbonden is met het hierboven vermelde conservatorium. Muzikaal gezien focust zich op conceptuele compositie, geluidsbeelden en de verbeelding van de luisteraar in elektronische muziek. Daarbij heeft ze een bijzondere interesse in culturele en sociale identiteiten en hun invloed op muziekcompositie, hetgeen door haar kennis van de Griekse en nu Nederlandse maatschappij meteen een interessante casus vormt. Haar eerste release Moments In Time stamt al uit 2013. Vanaf 2015 houdt er het persoonlijke project Sound Topgraphies op na, dat zich richt op het onderzoeken, bespreken en promoten van het creatieve proces van culturele geluidsafdrukken in elektronische, hedendaagse en elektro-akoestische muziek. De belangrijkste onderwerpen zijn politiek, onderwijs, geschiedenis, cultureel erfgoed en compositie geïnspireerd door culturele en sociale sonische identiteiten, die zowel in haar muziek als discussies op haar blog.
Nu komt Fani Konstantinidou met haar album Winter Trilogy/ The Big Fall op het innovatieve label Moving Furniture van Sietse van Erve. Hierop presenteert ze in 6 composities van samen een goede 41 minuten lang twee trilogieën, die ze tussen 2015-2018 heeft gecreëerd. Ze onderzoekt (uiteraard) hierop het potentieel en de antitheses tussen analoog versus digitaal en geven tegelijkertijd een persoonlijk beeld van bepaalde landelijke landschappen. De foto’s op de cover en aan de binnenkant zijn overigens gemaakt op Texel. De drie composities van de “Winter Trilogie” heeft ze gemaakt met de computer en accordeon. Hiermee laat ze een afwisselende en bijzondere fraaie mix horen van langgerekte drones, ambient en subtiele elektro-akoestische muziek. Deze weten je volledig in de houdgreep te nemen en weten je inbeeldingsvermogen te prikkelen. Inderdaad krijg je beelden van landschappen op je netvlies, die net zo duister en desolaat als biologerend mooi zijn. Met de accordeon weet ze ook wel een soort deep listening te produceren, die me aan Pauline Oliveros doet denken; zonder dat de muziek daar verder mee verwant is verder. Het tweede drieluik “The Big Fall” is met computer en analoge synthesizers tot stand gekomen. Deze vind ik minder eenvoudig doorwaadbaar, maar zeker niet minder interessant. Met name het eerste stuk “Rise” gaat haast de kakofonische kant op, maar weet toch te fascineren. Zo’n compositie zorgt er ook voor dat er weer andere emoties en beelden aangeboord worden bij de overige stukken, die je zonder dat misschien niet zo zou ervaren. Het is zo’n schakelstuk dat een album naar een ander level tilt. Misschien is dit wat te abstract, maar zo ervaar ik dat. Het is allemaal wat rauwer qua geluid, maar weet net als het eerste deel van de cd op overdonderende wijze te overtuigen. Dit is er één van de broodnodige buitencategorie! (officiële releasedatum: 10 januari 2020)
One thought on “NNM: Fani Konstantinidou – Winter Trilogy/ The Big Fall”