NNM is een serie waarin we nieuwe muziek van Nederlandse artiesten bespreken.
Ard Bit – Field Recordings: 05 Bohemia (cd, Ard Bit)
Het is een druk jaar aan het worden voor de Rotterdamse componist, geluidskunstenaar en veldopname muzikant Ard Janssen, die als Ard Bit zijn muziek naar buiten brengt. Dat begon ooit in de IDM hoek, maar inmiddels is hij gestaag aan het bouwen aan zijn veldopname serie. Hier verweeft hij natuurlijke landschappen en menselijke aanwezigheid met abstracte en minimalistische elektronische sounds, die gedreven wordt door nieuwsgierigheid en verkenning van geluidsvelden. Sommige delen zijn weliswaar al eerder opgenomen, maar ze komen nu mondjesmaat naar buiten. Ard is in 2003 afgestudeerd aan het Haagse conservatorium met een graad in de elektronische muziekcompositie, wat goed van pas komt in deze serie en zijn andere muziek. Eerder dit jaar is al Field Recordings: 03 Poland, ze komen niet helemaal op chronologische volgorde uit, verschenen en tevens zijn schitterende album Marking A Boundary With The Turning Point, dat hij samen met Radboud Mens heeft gemaakt.
En is er alweer een volgend deel in zijn veldopname serie, te weten Field Recordings: 05 Bohemia. Ditmaal voert de muzikale reis langs de Bohemen, dat net als Moravië en Silezië een regio is in Tsjechië. De receptuur is bekend, maar toch pakt dat net als de veranderende omgeving telkens anders uit. Over deze releases zegt hij:
“Deze keer heb ik mezelf ondergedompeld in ruimtes die rijk zijn aan geschiedenis en sfeer, waarbij ik de omgevingsresonantie van de Praagse Burcht, de heilige echo’s in kathedralen, de intieme stilte van een kampeerbadkamer in Žďár Příhrazy en het mechanische gezoem van een pompstation in Přírodní rezervace heb vastgelegd. Gelaagd met de stemvelden van de natuur vol insecten, rollende donder en het ritme van regen, vertellen deze opnames een verhaal over plaats, herinnering en ervaring.”
Eenmaal terug van zo’n reis maakt hij van dit basismateriaal in zijn studio de volwaardige composities. Dat kunnen drones zijn van de gemaakte veldopnames die hij eraan toevoegt, maar tevens diverse elektronische geluiden om zo zijn composities te completeren. In dit geval heeft dat 8 organische stukken opgeleverd, die samen in zo’n 54 minuten de revue passeren. Je wordt meegevoerd door plekken waar je nooit geweest bent, mede omdat ze in een gedroomde andere, passende setting worden geplaatst. Maar net zoals geuren, beelden en geluiden herinneringen op kunnen roepen, vind je hier ook aanknopingspunten die vertrouwd aandoen en toch nieuw zijn. Naast de bovengenoemde locaties zijn er eveneens opnames gemaakt in Špindlerův Mlýn en Brno. De stukken houden naast de veldopnames (met onder meer insecten (waarbij een vlieg echt je oor in vliegt), menselijke geluiden, een groene specht, omgevingsgeluiden) het midden tussen ambient, drones en geluidexperimenten, die zich op tot de verbeelding sprekende wijze voltrekken. Het zou zo onder een mysterieuze natuurdocumentaire kunnen. Biologerend, verwonderend, adembenemend, in de houdgreep nemend en gewoonweg van een natuurlijke schoonheid. Het is als kijken door een caleidoscoop, waar bestaande materialen steeds een nieuwe werkelijkheid vormen. Voer voor fans van onder andere William Basinski, Francisco López, Chihei Hatakeyama, Machinefabriek, Celer, Sarah Davachi en Loscil. Wellicht volgen deel één en twee ook nog eens, maar voor nu is het intens genieten van deze prachtige nieuwe geluidtrip.