[cd, Sub Rosa/Mandaï/Codaex]
Jace Clayton is een markant figuur in de muziekindustrie. Hij toert de wereld rond als DJ /rupture of DJ Rupture en werkt door de jaren heen onder meer samen met Jem Cohen, Andy Moor en zelfs met Norah Jones. Hij heeft tevens zo waar twee Peel Sessions op zijn naam staan. Met zijn uitstekende draaitafelkunsten maakt hij ook deel uit van het 80 koppige Barcelona Symphony Orchestra, waarbij het zeker helpt dat hij regelmatig in Spanje verblijft dan wel woont. Daarnaast houdt hij er de band Nettle op na. In eerste instantie is het een duo bestaande uit Jace (elektronica, draaitafels) en de Marokkaan Abdelhak Rahal (viool), maar na verloop van tijd breidt de groep zich uit tot een vijfmansformatie al dan niet met gasten. Na een behoorlijk hiaat is het combo terug met de cd El Resplandor: The Shining In Dubai, uitgebracht op het prestigieuze label Sub Rosa. Even de titel enigszins verklaren. Nettle wil een remake maken van de soundtrack van The Shining, maar dan gesitueerd in een luxe hotel in Dubai. Ja, aan originele ideeën geen gebrek. “El Resplandor” is dan weer de Spaanse titel van die film van Stanley Kubrick. De originele soundtrack bevat werken van Krzysztof Penderecki, Béla Bartók, György Ligeti en andere componisten. Hier dus eigen(zinnige) composities door de mannen en vrouwen rondom Clayton. Dat zijn naast Abdelhak Rahal (viool) ook Jennifer Jones (cello), Khalid Bennaji (guembri aka de Marokkaanse basgitaar of de 3-snarige Gnawa luit), Andy Moor (gitaar) van The Ex, Brent Arnold (cello) en Lindsay Cuff (zang). Hoewel het vanuit de verte, zeg een oceaan- of woestijnlengte, qua sfeer nog wel wat van de originele soundtrack wegheeft, is dit vooral een op zichzelf staand werk geworden. Het dreigende aspect van de film is weg, het intrigerende deel lijkt extra versterkt. Los van het feit dat de muziek bij vlagen bloedstollend mooi is door de diverse strijkpartijen en de heerlijk spookachtige zang. Maar daarnaast zijn er ook nog prettige experimenten te horen vol elektronica en de betere gitaarimprovisaties van Andy. Dat koppelen ze dikwijls aan Afrikaanse klanken, waardoor er een bijzonder geheel ontstaat dat eerder de soundtrack voor de sprookjes uit 1001 nacht lijkt te vormen. Alsof A Silver Mt. Zion in een Arabische setting wordt geplaatst met de ingetogen sfeer van Gustavo Santaolalla en de woestijnblues van Hamza El Din. Toch heeft deze muziek vooral een eigen, mysterieus geluid. Ja en dan is ruim een half uur wellicht een magere opbrengst, maar de impact is enorm. Ongrijpbare pracht!
Luister Online:
There Is A Hole In The Middle Of The World Filled With Languages That Dont Have Names / Empty Quarters / Nakhil
door Jan Willem Broek