[mcd, Latitudes/Konkurrent]
Het Amerikaanse Insound heeft jarenlang toursupport cd’s gemaakt om bands die zij waarderen te steunen en tevens om zo exclusieve nummers aan de man te brengen. Het Britse Latitudes label, dat opereert onder de vleugels van Southern Records, doet ook iets dergelijks. Met deze serie exclusief materiaal brengen zij bands en artiesten onder de aandacht waarvan ze vinden dat die meer gehoord mogen worden. Die lokken ze dan voor een dag of iets dergelijk de Southern studio’s in waar het exclusieve materiaal tot stand komt. Onder meer Bohren Und Der Club Of Gore, Boduf Songs, Grails, Circle, Mount Eerie, Miasma & The Carousel Of Headless Horses en Blood & Time en Sir Richard Bishop hebben een gelimiteerde schijf afgeleverd voor deze serie, zoals altijd gehuld in uiterst fraaie kartonnen verpakking. Nu valt de beurt aan het Canadese duo Nadja. De groep begint een behoorlijk indrukwekkende catalogus te ontwikkelen, los van het feit dat oprichter Aidan Baker ook solo nog regelmatig van zich laat horen. Samen met Leah Buckareff richten ze als Nadja met enige regelmaat hun dronewerk op ons. Hierin verstoppen ze altijd wisselende elementen, maar het is altijd donker in hun muzikale leven. De mini Sky Burial bevat twee tracks van zo’n 19 minuten elk. Opener “Jaquar” begint met redelijk verstilde drones. Naarmate de drones aanzwellen gaat de achtergrond meer richting de dark ambient en tot pulp vermalen shoegazersmuziek, waardoor je het effect van een herfststorm op een open vlakte in de nacht krijgt. De sfeer is behoorlijk angstaanjagend door allerlei geluiden die er rondslingeren. Intrigerende duisternis. In de tweede track “Sky Burial” laten de twee een vol geluid horen van metal-achtige drones, ambient, shoegaze en stuwende elektronische beats. Alsof Godflesh op de achtergrond een deuntje meedoet. Wat een ongelooflijke doom produceren ze hier. Toch droom je er ook regelmatig bij weg. Dat duale, het licht dromerige en het gitzwart grommende, maakt hun muziek ook zo aantrekkelijk. Een mini cd, maar wel één met een enorme impact.
door Jan Willem Broek